Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Czym różni się HR miękki od HR twardego?
Marta Dobrzycka
Marta Dobrzycka 28.05.2021 02:00

Czym różni się HR miękki od HR twardego?

team-4817006 1920
https://pixabay.com/pl/photos/zespół-szef-personel-biznesu-lider-4817006/

Każda firma, która zatrudnia pracowników, musi nimi w jakiś sposób zarządzać. Często zdarza się, że firmy tworzą w tym celu specjalne działy zarządzania zasobami ludzkimi, zwane z angielskiego HR Human Resources. Coraz częściej, zwłaszcza w dużych firmach, zdarza się tak, że dochodzi do podziału spraw pracowniczych na miękkie i twarde, na HR miękki i na HR twardy. Czym zatem jest HR twardy? A czym HR miękki? Jakie są różnice między HR-em miękkim a HR-em twardym?

Z artykułu dowiesz się:

  • Co kryje się pod pojęciem human resources?

  • Czym zajmują się pracownicy z działów HR?

  • Czym jest HR miękki?

  • Czym jest HR twardy?

  • Czym różnią się od siebie HR miękki i HR twardy. 

Human Resources, czyli dział zarządzania zasobami ludzkimi

Dział zarządzania zasobami ludzkimi (ang. Human Resources - HR) to swego rodzaju łącznik między kierownictwem firmy a jej pracownikami. Oczywiście najczęściej HR-owców kojarzymy z rekrutacją, jednak to tylko część pracy, jaką się zajmują. Warto pamiętać, że do zadań działu HR należą też takie zadania jak motywowanie pracowników, prowadzenie i przygotowywanie szkoleń, dbanie o rozwój pracowników czy też promocja tych wyróżniających się. 

W związku z tym, że pracownicy działu HR zajmują się wieloma różnorodnymi sprawami, wyróżniamy dwa rodzaje HR-u. HR miękki i HR twardy. Między HR miękkim a HR twardym występuje sporo różnic. Najprościej rzecz ujmując, HR miękki dotyczy rekrutacji i rozwoju pracowników, a HR twardy - wszelkich formalnych kwestii z tym związanych, dotyczących kadr i płac, urlopów czy umów z pracownikami. Pracownicy zajmujący się oboma rodzajami HR-u muszą ze sobą współpracować, aby firma działała sprawnie i zgodnie z prawem, a pracownicy znali swoje prawa, byli zmotywowani i rozwijali się. 

Czym jest HR miękki

Można powiedzieć, że HR miękki to ta część Human Resources poświęcona dbaniu o jakość pracy pracowników. Osoby zajmujące się HR-em miękkim po pierwsze zajmują się rekrutacją do pracy nowych pracowników lub też prowadzą rekrutacje wewnętrzne. To do nich należy znalezienie najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy. Po drugie - zajmują się motywacją i rozwojem pracowników. 

Ważnym obszarem pracy w miękkim HR jest dbanie o odpowiednią motywację pracowników. Przejawem tej dbałości o motywację są często specjalnie tworzone w firmach systemy motywacyjne, premie, konkursy czy nagrody dla pracowników. Pracownicy działu HR mają też możliwość proponowania nowych narzędzi pracy, które tę pracę usprawnią. 

Nie można również zapomnieć, że to do działu HR należy dbanie o rozwój pracowników firmy. Pole do popisu w tym zakresie jest duże. Można samodzielnie organizować szkolenia  w firmie, a można także szukać szkoleniowców na zewnątrz. Nieocenionym narzędziem przy planowaniu szkoleń są oceny pracownicze, a także zapotrzebowania na kursy, zgłaszane przez pracowników albo ich przełożonych. 

Ciekawym aspektem związanym z miękkim HR-em jest też obszar relacji między pracownikami, gdzie czasem zdarza się, że dochodzi do konfliktów. Zadaniem osób zatrudnionych w działach HR jest łagodzenie i rozwiązywanie konfliktów, a także dbanie o dobrą atmosferę pracy. Temu ostatniemu celowi służą różne formy pracowniczej integracji, od wspólnych wyjazdów, poprzez wspólne świętowanie, aż do dbania o przyjazną przestrzeń do korytarzowych rozmów taką jak pracownicza kuchnia czy stołówka. Ciekawym pomysłem są też coraz częściej pojawiające się w firmach miejsca relaksu i odpoczynku, wyposażone w wygodne fotele, gry, piłkarzyki czy boiska do koszykówki. 

Jak widać HR miękki jest bardzo ważny w firmie, pozwala bowiem na odpowiednie zarządzania talentami pracowników i wspiera ich ciągły rozwój. A jak wiadomo, zasoby ludzkie stanowią ogromny potencjał firmy i warto dbać, czy pracownicy byli nie tylko zmotywowani do pracy, ale także mocno identyfikowali się z firmą, w której pracują. Dlatego muszą czuć, że firmie zależy na zaspokajaniu ich potrzeb i dbaniu o ich rozwój i dobre warunki pracy. 

Czym zajmuje się HR twardy?

Pracownicy działu zarządzania zasobami ludzkimi, zaangażowani do pracy w związku z zadaniami dotyczącymi twardego HR, zajmują się zupełnie innymi aspektami HR niż pracownicy skupiający się na zadaniach z zakresu miękkiego HR. Osoby te zajmują się bowiem przede wszystkim sprawami kadrowymi, płacowymi i administracyjnymi. Do ich obowiązków należy podpisywanie umów z pracownikami, prowadzenie dokumentacji pracowniczej, pilnowanie zgodności umów i dokumentów z prawem, czy też prawidłowe wyliczanie wynagrodzeń czy urlopów. HR twardy wymaga dobrej znajomości przepisów prawa pracy i specjalistycznego oprogramowania kadrowo-płacowego. 

Pracy pracowników zaangażowanych w twardy HR firma zawdzięcza sprawną obsługę spraw pracowniczych i przestrzegania prawa pracy. 

Tagi: pracownicy HR