Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Darmowa komunikacja miejska dla seniorów i nie tylko. Te osoby nie muszą kasować biletów
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 01.12.2024 22:18

Darmowa komunikacja miejska dla seniorów i nie tylko. Te osoby nie muszą kasować biletów

komunikacja, bilet
Komunikacja miejska fot. Pawel Wodzynski/East News

Bezpłatne przejazdy komunikacją miejską to rozwiązanie, które przyciąga uwagę coraz większej liczby Polaków. Kto może skorzystać z tego udogodnienia i na jakich zasadach? Sprawdzamy, jakie możliwości oferują samorządy i czy darmowe przejazdy są dostępne tylko dla seniorów.

Nie tylko seniorzy. Kiedy można jeździć komunikacją miejską bez biletu?

Darmowa komunikacja miejska to rozwiązanie, które nieustannie się rozwija i dostosowuje do lokalnych potrzeb. Choć bezpłatne przejazdy najczęściej kojarzą się z ulgami dla osób starszych, to z darmowej komunikacji miejskiej korzystają także inne grupy społeczne. 

W wielu polskich miastach z takiej formy wsparcia mogą korzystać również dzieci i młodzież. W Warszawie oraz Krakowie uczniowie szkół podstawowych mają zapewnione bezpłatne przejazdy na podstawie ważnej legitymacji szkolnej. We Wrocławiu prawo to rozszerzono nawet na osoby do 21. roku życia, pod warunkiem kontynuowania nauki. Istnieje też spora ilość grup, których reprezentanci mogą korzystać z darmowych przejazdów w wielu polskich miastach.

Padła "szóstka" w Lotto. Polska ma nowego milionera, zwycięzca zgarnie fortunę Ceny choinek w 2024 roku zaskoczą Polaków. By kupić drzewko, trzeba mieć gruby portfel

Grupy uprzywilejowane: nie tylko wiek, ale i zasługi

W wielu miejscowościach z bezpłatnych przyjazdów komunikacją miejską korzystają zarówno dzieci poniżej 7. roku życia, młodzież, seniorzy, jak i osoby szczególnie zasłużone. Innym przykładem są honorowi dawcy krwi. Co więcej, w niektórych regionach Polski seniorzy w wieku powyżej 70 lat nie muszą martwić się o bilety, ale są miasta, gdzie granica wiekowa jest niższa. W Lublinie i Wrocławiu wystarczy mieć ukończone 65 lat, by móc podróżować bez opłat.

W Warszawie darmowe przejazdy przysługują m.in. osobom z orzeczoną niepełnosprawnością oraz ich opiekunom. Należą do nich:

  • osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym (po ukończeniu 26. roku życia),
  • osoby całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji (po ukończeniu 26. roku życia),
  • opiekunowie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością (do ukończenia 26. roku życia),
  • dzieci i młodzież ze stwierdzoną niepełnosprawnością (do ukończenia 26. roku życia),
  • opiekunowie osób z niepełnosprawnością intelektualną, posiadających I lub II grupę inwalidzką,
  • osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, przewodnicy osób z problemami wzrokowymi,
  • inne osoby z orzeczoną niepełnosprawnością, w tym te związane z chorobami narządu wzroku.

Darmowe przejazdy to nie tylko wsparcie dla rodzin, ale również inwestycja w zrównoważony rozwój. Przykładowo Wrocław od lat wspiera uczniów, stawiając na ekologiczną mobilność wśród młodzieży, dzięki czemu władze miasta mogą odciążyć rodziny oraz zmniejszyć ruch samochodowy w centrum miasta. 

Warto pamiętać, że każda gmina w Polsce ma prawo ustalać własne zasady. Dlatego, zanim wsiądziemy do autobusu czy tramwaju bez biletu, warto zapoznać się z przepisami obowiązującymi w danym miejscu. 

Specjalne dni z darmową komunikacją: więcej niż tylko ekologia

Nie tylko codzienne potrzeby pasażerów skłaniają samorządy do wprowadzania darmowych przejazdów. Europejski Dzień Bez Samochodu, obchodzony 22 września, to doskonały przykład promocji ekologii. W tym dniu wiele miast w Polsce oferuje mieszkańcom darmową komunikację, zachęcając ich do rezygnacji z samochodów.

Ciekawą praktyką jest także wprowadzanie bezpłatnych przejazdów w dniach, gdy zanieczyszczenie powietrza przekracza normy. Na przykład w Krakowie, gdy poziom pyłów PM10 przekracza 150 µg/m³, komunikacja miejska staje się dostępna dla wszystkich bez opłat. Takie rozwiązania nie tylko wspierają mieszkańców, ale także podkreślają troskę o jakość środowiska. Kto wie, może kolejne miasta wprowadzą całkowicie darmowe przejazdy, wzorem Żor czy Wałcza?