Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Design thinking – czym jest?
Hylla Jan
Hylla Jan 24.05.2021 02:00

Design thinking – czym jest?

idea-2654150 1920
https://pixabay.com/pl/photos/pomys%C5%82-burza-m%C3%B3zg%C3%B3w-praca-zespo%C5%82owa-2654150/

Czasami można odnieść wrażenie, że prowadzenie przedsiębiorstwa opiera się w dużej mierze na rozszyfrowywaniu angielskobrzmiących pojęć i skrótów. Zarzucani jesteśmy zapisanymi w języku Shakespeare’a nazwami stanowisk i procesów. Czas je rozszyfrować.

 

Czym w ogóle jest design thinking?

Jest to określenie metody znanej również jako myślenie projektowe. Jest to określenie związane z metodą rozwiązywania problemów w kreatywny, twórczy sposób. Pierwsze próby zdefiniowania myślenia projektowego miały  miejsce w latach 60. XX w. w Stanach Zjednoczonych.

Założenia design thinking

Głównym założeniem myślenia projektowego jest kreatywne podejście do rozwiązywania problemów, szukanie nieszablonowych i innowacyjnych rozwiązań. Metoda, według osób ją stosujących, jest uniwersalna zarówno dla niewielkich firm, jak i międzynarodowych korporacji o globalnym zasięgu. Myślą przewodnią metody design thinking jest ‘doing, not talking’ (robienie, a nie mówienie), a co za tym idzie – nie rozpisuje się każdego detalu nowego procesu, stosuje się kilkuetapowy podział zadań, które to mają na celu precyzowanie kolejnych wątków.

Benefity korzystania z metody design thinking

Zanim omówimy (w pewnym rzecz jasna uproszczeniu), jak wygląda modelowy przebieg procesu w ramach design thinking – zwróćmy uwagę na benefity, jakie może przynieść organizacji stosowanie tego rozwiązania.

Z racji struktury procesu design thinking mogą brać w nim udział osoby na co dzień niemające doświadczenia w danej dziedzinie, pozwala to jednak na uzyskanie innej perspektywy, co może okazać się pomocne w niektórych przypadkach.

Design thinking – przebieg procesu

Planowanie czy przeprowadzanie procesu w ramach design thinking zakłada postępowanie wedle pewnego schematu. Cały proces podzielony jest na pięć następujących kolejno po sobie etapów. Po krótce scharakteryzujemy każdy z nich

1.      Empatia – ten etap procesu skoncentrowany jest na końcowym odbiorcy, kliencie czy użytkowniku. Kluczowe jest poznanie oraz zrozumienie jego potrzeb (zarówno jawnych jak i ukrytych), a także sposobów podejmowania decyzji, motywów działania. Bez dobrego poznania klienta, który zamówił produkt (czymkolwiek by nie był) nie ma możliwości stworzenia rozwiązania, którego naprawdę oczekuje. Na etapie ‘empatii’ w poznawaniu klienta zespół może wykorzystać takie narzędzia jak: case studies, mapy empatii, dane jakościowe i ilościowe.

2.      Definiowanie problemu – na tym etapie dochodzi do syntezy zebranych dotychczas danych i podsumowania ich. Po wykonaniu tego, należy we właściwy sposób zdefiniować, co dla końcowego odbiorcy jest największym problemem, nad rozwiązaniem jakich kwestii zespół powinien skupić się w pierwszej kolejności. Nie jest to moment na projektowanie i przedstawianie rozwiązań. Na tym etapie pomocne jest stosowanie techniki “5 x dlaczego” lub mapowanie problemu na osi “jak? vs po co?”.

3.      Pomysły – na tym etapie procesu zespół zachęcany jest do generowania jak największej liczby pomysłów mających zapewnić rozwiązania zdiagnozowanych wcześniej problemów klienta. Kluczową fazą tego etapu zazwyczaj jest burza mózgów, polegająca na ‘rzucaniu’ pomysłami, bez negatywnego oceniania, ale i bez przywiązywania się do swojej wizji. Etap powinien zakończyć się dyskusją i wybraniem najlepszego z wyselekcjonowanych planów na rozwiązanie zdiagnozowanych problemów. Ważne, by najlepszy pomysł został wybrany za zasadzie omówienia i dialogu.

4.      Prototypowanie – to faza, w której powstaje (często fizyczna) makieta produktu lub wyobrażenie o tym, jak powinien on wyglądać (jeśli projektowany jest system operacyjny, CRM lub WFM może być to rysunek interfejsu użytkownika np.). Istotne jest, aby nie skupiać się na detalach technicznych czy konkretnej specyfikacji tylko na ogólnej wizji. Kolejne prototypy mogą być coraz bardziej szczegółowe.

5.      Testowanie – teoretycznie ostatnia faza cyklu projektowego. W tej fazie – jak nazwa wskazuje, prototyp sprawdzany jest w środowisku, w jakim będzie funkcjonować po wdrożeniu. Faza testowania kończy się w momencie, gdy prototyp przejdzie pozytywną weryfikację i będzie w sposób właściwy odpowiadał oczekiwaniom klienta. Co istotne, z fazy testów można wrócić do fazy prototypowania – jeśli produkt wymaga poprawek, lub nawet do fazy pomysłów, jeśli okaże się, że nie spełnia oczekiwań i założeń klienta.

Tagi: Praca