Drogowcy rozpisali przepastne przetargi. Czeka nas wysyp nowych dróg?
Drogi nie boją się kryzysu. Polska sieć rozwija się w zawrotnym tempie. A będzie jeszcze szybciej. GDDKiA szykuje się do nowego unijnego budżetu i rozpisuje przetargi z finansowaniem odłożonym na rok 2021 roku, gdy będzie obowiązywał nowy plan budżetowy na lata 2021-28.
Drogi rozrastają się
Gazeta Wyborcza informuje, że GDDKiA od początku roku do połowy września podpisała 26 kontraktów na budowę nowych dróg o łącznej długości 356 kilometrów. A do końca roku sygnowane ma być kolejnych 8 kontraktów na 107 km. "GW" wskazuje, że wartość inwestycji zbliży się do 19 mld złotych. Ponadto GDDKiA ogłosiła przetargi na budowę kolejnych 244 km dróg w ramach programu zakładającego ich realizację do 2023 roku (z perspektywą do 2025 roku). Dodatkowo w ramach tego samego programu mają zostać, jeszcze w tym roku, ogłoszone przetargi na kolejne 220 km dróg. Planowana wartość inwestycji w tegorocznych przetargach to 17 mld złotych – wskazuje Wyborcza.
Rozpisywanie przetargów zdaje się nie zwalniać. Dyrekcja zapowiada, że w 2021 roku ogłoszonych zostanie 28 przetargów na 270 km ekspresówek oraz ponad 30 km obwodnic. Dodatkowo pamiętać należy o rządowym programie budowy 100 obwodnic do 2030 roku. Jak wykazuje "GW" znakomita część nowych dróg w Polsce powstaje w ramach unijnego finansowania. Z budżetu na lata 2014-20 wykorzystano już 35 mld z przydzielonych Polsce 40 mld zł. czy brakujące 5 mld przepadnie? Otóż nie, zgodnie z założeniami budżetowymi inwestycje muszą po prostu zostać zakontraktowane do końca br., a powstawać mogą do 2022.