Duże zmiany w dowodach osobistych. Wniosek złożymy przez internet, jest jedno ale
Powstał projekt rozporządzenia, które da podstawą prawną dla nowego wzoru dokumentu osobistego. To jednak kwestie wnioskowania o niego, sposób jego wydawania i procedury dotyczące m.in. jego utraty mogą stanowić najważniejszą różnicę. W kwestii dowodów osobistych czeka nas duża zmiana.
Zmiany we wnioskach o dowód osobistych
Jak donosi Serwis Samorządowy PAP, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało już nowy projekt na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Najważniejsza nowość, jaką wprowadza on z punktu widzenia przeciętnego obywatela to kwestia składania wniosków.
Wnioski o dowód osobisty będzie można składać za pośrednictwem internetowych usług elektronicznych. Niestety nie oznacza to, że przez całą procedurę będzie można przejść bez wychodzenia z domu.
Ważna nowość zmierza do mObywatela. O co chodzi z zastrzeżeniem PESEL?Jak będzie można złożyć wniosek o dowód na nowych zasadach?
Po pierwsze, podróż do organów gminy nie ominie nas przez konieczność odwzorowania podpisu w postaci cyfrowej na urządzeniu signature pad, zbliżonym do tego, jakie wykorzystują między innymi firmy kurierskie. Ma to stanowić uwierzytelnienie wniosku składanego przez internet.
Po drugie, podczas wnioskowania o dowód konieczne będzie dostarczenie danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych. Aby tego dokonać, nadal trzeba będzie odwiedzić urząd. To sprawia, że składanie wniosku o dowód zgodnie z nowym projektem MSWiA de facto tylko częściowo cyfryzuje całą procedurę.
Zmiany w przypadku utraty ważności, zagubień, uszkodzeń
MSWiA planuje także uregulować kwestię procesu, jaki następują po utracie ważności dowodu osobistego. Nowe przepisy stanowią, że wnioskujący będzie zobowiązany dostarczyć nieważny dowód do urzędu, a tam dokonane zostanie jego fizyczne zniszczenie, np. poprzez przecięcie. Podobnie będzie z dokumentami osobistymi osób zmarłych.
Nowe zasady będą także dotyczyć dowodów, które zostały zagubione czy skradzione. Słowem – w tych wszystkich przypadkach, gdy obywatel straci do nich dostęp. Wówczas na organach gminnych będzie spoczywać obowiązek unieważnienia dokumentu w Rejestrze Dowodów Osobistych, ale też ustalenie zgodności tożsamości obywatela z informacjami z publicznych rejestrów.
Źródło: samorzad.pap.pl