Będą rekompensaty za malucha i starego fiata. Można otrzymać nawet 20 tys. zł
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jak Polacy w dawnych czasach kupowali samochody
-
Którzy niedoszli właściciele samochodów marki fiat dostaną rekompensaty
-
Ile pieniędzy można otrzymać
Fiat marzeniem zmotoryzowanego Polaka lat 80.
Fiat 126p i Fiat 125p uchodziły przed laty za wyjątkowe pojazdy, na które nie każdy Polak mógł sobie pozwolić. W czasach PRL zakup samochodu był bowiem dużo trudniejszy niż dziś. Mało kto wyjeżdżał wymarzonym pojazdem z salonu. Tym bardziej, że trzeba było płacić w dolarach, co podnosiło cenę auta.
Przeciętny Polak musiał zatem dysponować kuponem, talonem lub przydziałem na małego lub dużego fiata. Drogą do spełnienia motoryzacyjnego marzenia był także udział w losowaniu, które wiązało się z koniecznością wniesienia częściowej opłaty za samochód. Szczęście uśmiechnęło się do wybranych, a pozostali nie doczekali się ani fiata, ani zwrotu przedpłaty.
Rekompensaty dla niedoszłych właścicieli fiata
Okazuje się, że po latach niesprawiedliwości władza postanowiła wypłacić rekompensaty osobom, które wniosły przedpłaty za samochód marki fiat. Inicjatorem tych działań jest resort finansów .
- Tak, to prawda. W ustawie budżetowej na 2021 r. przewidzieliśmy wypłatę rekompensat. Kluczowym warunkiem, żeby tę rekompensatę otrzymać jest posiadanie nadal otwartego rachunku przedpłaty - przyznała Iwona Prószyńska, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów.
Obwieszczenie ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej w tej sprawie ujrzało światło dzienne w połowie lutego. Wysokość rekompensaty zależy od modelu, za który przed laty zapłacił obywatel.
Osoba, która wniosła przedpłatę na poczet Fiata 126p będzie mogła uzyskać prawie 14 tys. zł. W przypadku Fiata 125p kwota rekompensaty to blisko 20 tys. zł. TVN24 podaje, że w dalszym ciągu nie wiadomo, jak duża będzie skala osób ubiegających się o wypłatę pieniędzy.
Rekompensaty nie wystarczą na zakup nawet najtańszego auta z salonu
Jednak eksperci z branży podkreślają, że wysokość rekompensaty zdecydowanie odbiega od motoryzacyjnych realiów XXI w. - Jeżeli to ma być powiedzmy 14 tys. zł, o których słyszeliśmy, to proszę kupić nawet najmniejszy nowy samochód dzisiaj za taką kwotę - mówił Jerzy Kossowski z miesięcznika "Automobilista".
Portal auto-motor-i-sport.pl, który w 2020 r. przeprowadził kwerendę nowych aut za niewielkie pieniądze, wskazuje, że najtańszy jest samochód Dacia Logan. Cena pojazdu w wyposażeniu Access to 32,9 tys. zł. Oznacza to, że do rekompensaty trzeba będzie dołożyć kilkanaście tysięcy, aby móc zakupić najtańsze nowe auto dostępne na polskim rynku.
Przed laty wylosowany fiat był powodem do dumy, mimo skromnego wyposażenia. - Był po prostu w podstawowej wersji i ludzie i tak się cieszyli. Brało się to, co stało na placu, to oni i tak się cieszyli z tego względu, że zabierając ten samochód, kupując, płacąc tę ustawową cenę, jechali z nim na giełdę i w zależności od czasu brali dwa albo nawet trzy razy tyle, ile on kosztował w salonie - przyznał Robert Brykała, założyciel muzeum motoryzacji Skarb Narodu.
Ile kosztuje fiat, który zapoczątkował rewolucję motoryzacyjną w Polsce, a obecnie jest przedmiotem kultu? - Średnia cena sprzedaży samochodu Fiat 126p to 3400 zł. [ … ] Widać zależność, że im starsze auto tym cena wyższa. Znajdziemy "maluchy" z 1979 r. za 15 tys. zł lub z 1980 r. za 12 tys. zł - zdradził Jędrzej Lenarcik, Category Manager portalu gratka.pl w rozmowie z autokult.pl.