Firma zarejestrowana w domu pozwala odliczyć od podatku wydatki poniesione na dom
Możliwość odliczenia wydatków na dom opisała Rzeczpospolita . Z Doniesień gazety wynika, że fiskus korzystnie interpretuje odliczenie zużycia naszego sprzętu domowego do prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli zastosujemy odpowiednie i logiczne proporcje przy określaniu poziomu zużycia wynikającego z prowadzenia działaności w stosunku do tego, czego używamy do prywatngo, indywidualnego życia.
Zasada proporcjonalności, na czym polega
Jak zaznacza Rzeczpospolita , powłowując się na przykład osoby, która dokonała odliczenia wydatków na dom, sprawa nie dotyczy tylko jednego pokoju, gabinetu, w którym oficjalnie prowadzimy działalność. Sprawa może dotyczyć również łazienki, kuchni i innych pomieszczeń, które także są przestrzenią firmową, choćby w momencie gdy przyjmujemy w domu partnerów biznesowych. Urząd Skarbowy powinien zinterpretować wtedy chęć odliczenia na naszą korzyść.
Taką interpretację (nr 0112- KDIL3-3.4011.108.2019.1.DS) otrzymał radca prawny, który od 2017 r. prowadzi w domu własną kancelarię. Budynek, w którym posiada 2/3 udziałów, jest jedyną siedzibą jego firmy. Wyliczył, że na prowadzenie działalności gospodarczej wykorzystuje ok. 36 mkw., czyli 20 proc. całkowitej powierzchni użytkowej. Nie chodzi jednak o wydzielony pokój, ale o część kilku pomieszczeń. Oszacował, że wykorzystuje w biznesie 6 mkw. gabinetu (biurko, szafa na dokumenty i akta oraz urządzenia biurowe), 8 mkw. salonu (stół i krzesła dla spotkań z klientami oraz regał z literaturą fachową) oraz 22 mkw. pomieszczeń wspólnych (kuchnia, łazienka i korytarz, z których korzystają klienci). Taka powierzchnia wynika z własnego obmiaru wnioskodawcy, który nigdy nie wniósł tej części budynku do składników majątkowych firmy - tak wygląda dokładny opis sprawy podziału proporcjoalnego, który opublikowała dzisaj Rzeczpospolita.
Możemy odliczyć wydatki na dom
Rzeczony prawnik wysłał list do Krajowej Informacji Skarbowej, w którym zapytał, czy w wyżej opisanym przypadku może odliczyć większe zużycie mediów (energia elektryczna, woda, gaz, internet), ale także podatek od nieruchomości. Pytanie dotyczyło też kwestii zużycia mebli, a także kredyty hipotecznego zaciągniętego na rozbudowę domu. Na wszystkie te pytania KIS odpowiedział pozytywnie dla podatnika i umożliwił częściowe odliczenie od podatku wyżej wymienionych wydatków.
Przepisy ustawy o PIT nie uzależniają możliwości odliczenia kosztów od wyodrębnienia – w dosłownym (fizycznym) sensie – pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Podatnik powinien określić, jaka część nieruchomości faktycznie służy prowadzonej przez niego działalności. Wówczas może w odpowiedniej proporcji zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych - tak brzmi część odpowiedzi dyrektora KIS, jaką zawarła na swoich łamach Rzeczpospolita.
Eksperci: To bardzo dobre podejście
Do tej pory fiskus godził się na odliczenie kosztów korzystania jedynie z wydzielonego pomieszczenia, którego używaliśmy do prowadzenia działalności gospodarczej. W kestii reszty domu, które siłą rzeczy, także są wykorzystywane w celach służbowych nie było jednoznacznych decyzji urzędników. Należy jednak pamiętać, że sprawa dotyczy osoby, która faktycznie złożyła wniosek, czyli tej opisanej przez gazetę. Jeżeli chcemy zastosować podobne rozliczenie, musimy sami skontakotwać się ze skarbówką - tłumaczy w Rzeczpospolitej Izabela Andrzejewska-Czernek, radca prawny w Kancelarii Kochański i Partnerzy.
undefinedundefined