Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC
Na wstępie przypominamy, że zgodnie z rozporządzeniami Ministerstwa, dezynfekcji rąk, przedmiotów i powierzchni należy dokonywać z użyciem środków o zawartości co najmniej 60% alkoholu . Najlepiej aby firmy sprzątające zaopatrzone były w produkty biobójcze , spełniające normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687).
Wybierając produkty pochodzące od farmaceutycznego producenta, mamy pewność, że:
-
mają one potwierdzone działanie biobójcze na wirusy , bakterie i grzyby oraz udowodnioną skuteczność potwierdzoną badaniami PZH* (Państwowy Zakład Higieny),
-
są zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. [ Wykaz online ]
Do rekomendowanych produktów należą:
-
TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu i glicerynę),
-
TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu, glicerynę i d-pantenol),
-
TRISEPT COMPLEX [ więcej informacji ].
Produktów biobójczych należy używać z zachowaniem środków ostrożności. Przed każdym użyciem należy przeczytać etykietę i informacje dotyczące produktu.
Jakie informacje znajdują się na etykietach produktów biobójczych:
-
informacja o właściwościach wirusobójczych, bakteriobójczych i grzybobójczych,
-
informacja o zawartości, rodzaju i stężeniu alkoholu,
-
informacja o ilości płynu potrzebnej do jednorazowej higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji skóry rąk,
-
informacja o określonym czasie potrzebnym do skutecznej dezynfekcji.
Skład w.w. produktów został wzbogacony o glicerynę i d-pantenol , które chronią skórę przed przesuszeniem i łagodzą mikrourazy.
Pandemia wyznaczyła nowe standardy
Pandemia, z którą aktualnie zmaga się praktycznie cały świat, rozpoczęła rewolucję w standardach utrzymywania higieny sanitarnej w środowisku pracy. Prognozuje się, że podwyższenie jakości usług firm sprzątających będzie trwała o wiele dłużej niż sama pandemia a prawdopodobnie zostanie wdrożona już na stałe. Pozwoli to nie tylko na uniknięcie nawrotów ataku koronawirusa, lecz także zmniejszenie ryzyka zakażeń wirusami (grypy, opryszczki, brodawczaka), bakteriami (salmonellą, E. Coli, paciorkowcem, gronkowcem) i grzybicami.
Wybrane wytyczne ustalone przez ECDC
-
Przy czyszczeniu publicznie dostępnych pomieszczeń zalecana jest wymiana materiałów przed przejściem do czyszczenia pomieszczeń pracowniczych
-
Regularnie dotykane powierzchnie należy czyścić tak często, jak to możliwe (co najmniej raz dziennie, a w miarę możliwości częściej). Przykładami takich powierzchni są: klamki, uchwyty przy drzwiach, krzesła, podłokietniki, blaty stołów, wyłączniki światła, poręcze, krany, przyciski windy itp.
-
Czyszczenie toalet publicznych, umywalek i pomieszczeń sanitarnych, z których korzysta wiele osób (np. w centrach handlowych lub na lotniskach), należy przeprowadzać bardzo starannie. Należy rozważyć użycie środka do dezynfekcji skutecznego przeciwko wirusom.
-
Personel przeprowadzający czyszczenie musi w czasie pracy stosować ŚOI. Typowy zestaw ŚOI (np. kombinezon, który jest zdejmowany i prany w ciepłej wodzie, oraz rękawiczki) stanowi wystarczającą ochronę podczas czyszczenia pomieszczeń ogólnych.
-
Materiały do czyszczenia należy odpowiednio oczyścić (zob. tabela poniżej) po zakończeniu każdego etapu prac.
-
Za każdym razem po zdjęciu ŚOI, np. rękawiczek, należy wykonać higienę rąk.
-
Odpady powstałe podczas czyszczenia należy utylizować w pojemniku na odpady zmieszane.
-
Jeśli w danym miejscu (np. poczekalni publicznej, przestrzeni biurowej, pokoju hotelowym, jak również mieszkaniu prywatnym, które służyło do samoizolacji) przebywała osoba z podejrzewanym lub potwierdzonym COVID-19, należy najpierw dobrze je wietrzyć świeżym powietrzem przez minimum godzinę, a następnie starannie oczyścić neutralnym detergentem i przeprowadzić dekontaminację powierzchni środkiem do dezynfekcji skutecznym przeciwko wirusom.
-
Sugeruje się używanie jednorazowych materiałów do czyszczenia.
-
Personel przeprowadzający czyszczenie przestrzeni publicznych, w których przebywała osoba z podejrzewanym lub potwierdzonym COVID-19, musi stosować następujące ŚOI: maska chirurgiczna, kombinezon i jednorazowy fartuch z tworzywa sztucznego, rękawiczki.
-
Podczas czyszczenia mieszkań prywatnych, w których pacjent z COVID-19 podlegał samoizolacji, należy stosować te same procedury.
Tabela oraz pełne wytyczne dostępne są na stronie ecdc.europa.eu
Częstotliwość dezynfekcji
W zależności od branży oraz miejsca poddawanego dezynfekcji, należy jej dokonywać z różną częstotliwością. Szczegółowe informacje są aktualizowane na stronie: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/wytyczne-dla-branz
Wybrane miejsca i przedmioty, o których, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa, musimy pamiętać podczas dezynfekcji:
-
telefon, smartfon, słuchawki;
-
terminale płatnicze, kasy fiskalne;
-
urządzenie do sterylizacji (autoklaw);
-
klawiatura komputera, myszka, laptop, kabel i wtyczka ładowarki;
-
powierzchnie blatów, akcesoria biurowe, długopisy;
-
oparcia i siedziska krzeseł, foteli, ławek;
-
leżanki i materace do masażu;
-
klucze, karta identyfikacyjna;
-
klamki, guziki (od windy, ekspresu do kawy, automatów z napojami), uchwyty, przełączniki światła.
Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<
Artykuł zawiera lokowanie produktów
Numer rev TRI/736/31/03/2021
Zobacz także:
Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?
Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień
Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji
Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii
Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych
Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP
Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC