Gigantyczna kara dla polskiej firmy. Zakazali dystrybutorom sprzedaży przez internet
Merida Polska jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida na terenie Polski. Firma sprzedaje swoje produkty poprzez rozbudowaną sieć dystrybutorów, którzy prowadzą zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ustalił, że w okresie od 2014 do 2020 roku Merida naruszała przepisy antymonopolowe, zakazując swoim dystrybutorom sprzedaży przez internet.
Zakaz sprzedaży on-line
Zgodnie z wprowadzonymi przez Meridę zasadami, sklepy stacjonarne mogły jedynie prezentować produkty Merida na swoich stronach internetowych i umożliwiać klientom składanie zamówień przez Internet , jednakże finalizacja transakcji oraz wysyłka towarów były zabronione . Klienci musieli osobiście odebrać zamówione rowery w sklepie stacjonarnym.
Ponadto Merida zakazywała dystrybutorom prowadzenia sprzedaży rowerów za pośrednictwem portali aukcyjnych . Tym samym ustalenia dokonane pomiędzy Meridą a dystrybutorami dążyły praktycznie do całkowitego zakazu sprzedaży rowerów tej marki przez Internet.
- Narzucone przez spółkę Merida Polska zasady sprzedaży rowerów powodowały ograniczenie konkurencji wśród dystrybutorów i prowadziły do podziału rynku między dealerami. Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów. Zainicjowane i organizowane przez spółkę Merida Polska porozumienie ograniczające konkurencję stanowiło poważne naruszenie polskich i unijnych reguł konkurencji - powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK nie spodobały się zasady współpracy z dealerami
W opracowanych przez Meridę Polska zasadach określających reguły współpracy z dealerami, zawarty był zakaz prowadzenia sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem własnych stron internetowych oraz zewnętrznych platform sprzedażowych , a jego złamanie mogło skutkować zerwaniem umowy. Ograniczenie sprzedaży przez internet prowadziło do faktycznego, terytorialnego podziału rynku. Internet nie wprowadza żadnych ograniczeń geograficznych. Niezależnie od miejsca zamieszkania konsumenta, wielu dystrybutorów powinno mieć możliwość o niego konkurować za pośrednictwem e-commerce. Jednak klient wiedząc, że musi odebrać rower w sklepie stacjonarnym, mógł nie brać pod uwagę oferty dystrybutorów, do których musiałby pokonać dużą odległość, co znacznie ograniczyło konkurencję pomiędzy dealerami . Efektem było niezgodne z regułami konkurencji wzmocnienie podziału rynku i „przywiązanie” klienta do sklepu stacjonarnego – wyjaśnia UOKiK.
Wysoka kara
UOKiK ukarał spółkę Merida Polska kwotą 2 445 329 zł. Decyzja nie jest prawomocna , przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.