Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Google traci tytuł najcenniejszej marki świata. Pokonał ją Amazon
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 22.03.2022 09:14

Google traci tytuł najcenniejszej marki świata. Pokonał ją Amazon

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Google zaliczyło dość mocny spadek w prestiżowym rankingu BrandZ. Ten prowadzony jest od 2006 roku i już wówczas czołwe miejsca zajmowały w nim spółki technologiczne - wówczas pierwsze miejsce zajął Microsoft. Google w ostatnich latach przodowało w zestawieniu, ale w tym roku jego pozycja została wyraźnie podkopana.

W tegorocznym rankingu jednak Amazon zajął miejsce Google, a właściciel popularnego systemu Android spadł na miejsce trzecie. Google wyprzedziło także Apple, mocno trzymające się czołówki, choć w zasadzie od kilku lat na tak dla niej ważnym rynku telefonów komórkowych firma nie zaskakuje.

Google traci laur pierwszeństwa

Apple jednak mocno Google nie wyprzedziło. Miejsce trzecie, na którym Google osiadło, wyceniono na 309 mld dolarów, a Apple jedynie na 500 mln dolarów więcej - 309,5 mld dolarów. Obie firmy zdystansował Amazon, którą to markę wyceniono na 315,5 mld dolarów. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze miejsca dla Microsoftu (251,2 mld dolarów) oraz Visy (177,9 mld dolarów). Całość pierwszej dziesiątki zestawienia prezentuje się następująco.

  1. Amazon 315,5 (USA)

  2. Apple 309,5 (USA)

  3. Google 309 (USA)

  4. Microsoft 251,2 (USA)

  5. Visa 177,9 (USA)

  6. Facebook 159 (USA)

  7. Alibaba 131,2 (Chiny)

  8. Tencent 130,9 (Chiny)

  9. McDonald's 130,4 (USA)

  10. AT&T 108,4 (USA)

W czym należy doszukiwać się zwycięstwa Amazona? Niewątpliwie mocną stroną firmy są sprytne przejęcia na rynku, które zapewniły marce dopływ pieniędzy. Jak wskazuje portal WNP.pl, to także obsługa klienta na wysokim poziomie oraz "zdolność do utrzymania się o krok przed konkurencją".

Fenomenalny wzrost wartości marki Amazon o prawie 108 miliardów dolarów przez rok pokazuje, że marki są obecnie mniej związane z pojedynczymi kategoriami i regionami. Granice się zacierają, bo rosnąca znajomość technologii pozwala takim markom, jak Amazon, Google, czy Alibaba, oferować szeroką gamę usług w całym spektrum poszukiwań konsumentów - mówi Doreen Wang, szefowa zespołu przygotowującego ranking marek dla BrandZ.