Handel detaliczny
Z handlem detalicznym spotykamy się codziennie, kupując czekoladę w sklepie, warzywa na bazarze czy koszulkę w butiku. Jest to ostatnie ogniwo w obrocie towarowym.
O handlu detalicznym mówimy, gdy transakcja dotyczy niewielkiej ilości towaru, wystarczającej do zaspokojenia potrzeby jednego nabywcy. Może być on prowadzony w różnych miejscach: w sklepach zarówno mało-, jak i wielkopowierzchniowych, na ulicy, stacjach benzynowych, w siedzibie firmy (np. w przypadku handlu wysyłkowego) i wielu różnych lokalizacjach, które stwarzają możliwość sprzedaży jakiegoś towaru lub usługi.
Handel detaliczny i jego podstawowa funkcja
Główne zadanie sprzedaży detalicznej polega na dostarczeniu klientowi oczekiwanego przez niego towaru lub usługi w odpowiednim czasie. Najprościej zobrazować to na przykładzie: klient oczekuje, że w sklepie spożywczym kupi mąkę, natomiast zadaniem sprzedawcy jest zapewnienie mu tego towaru, czyli stworzenie możliwości jej kupna. Gdy w sklepie zabraknie mąki, nie dojdzie do sprzedaży detalicznej. Dlatego sprzedawca powinien zapobiegać brakom w asortymencie. Zysk sprzedawcy w handlu detalicznym polega na naliczeniu marży, czyli różnicy pomiędzy ceną nabycia a ceną sprzedaży.
Handel detaliczny ze względu na miejsce
Podstawowego podziału handlu detalicznego dokonuje się ze względu na miejsce prowadzenia sprzedaży. Wyróżniamy następujące podstawowe formy handlu detalicznego: – stacjonarny – gdy klient przychodzi do stałego punktu sprzedażowego, najczęściej jest to sklep i tam dokonuje zakupu, – ruchomy – popularnie nazywany „handlem obwoźnym”. Sprzedawcy jeżdżą po różnych punktach, gdzie dokonują sprzedaży. Często ta forma handlu detalicznego wykorzystywana jest przy różnego rodzaju pokazach towarów, – wysyłkowy – towar znajduje się w jednym miejscu, a klient nie przychodzi go odebrać bezpośrednio. Sprzedawca wysyła towar na podstawie zamówienia najczęściej dokonanego przez internet lub telefonicznie.
Oczywiście nie jest to jedyny podział w handlu detalicznym. Można choćby dokonać podziału ze względu na to, czy sprzedaż jest opodatkowana podatkiem VAT czy nie.
Handel detaliczny a handel hurtowy
Obok handlu detalicznego w obrocie gospodarczym funkcjonuje handel hurtowy. W handlu hurtowym nabywca kupuje dużą ilość towaru (najczęściej od producenta), by następnie rozdzielić ją na mniejsze partie i udostępnić do sprzedaży detalicznej (np. sprzedając je sklepom). Ceny jednostkowe towaru w handlu hurtowym są niższe niż w handlu detalicznym. Hurtownicy mają też zazwyczaj niższe marże niż detaliści, ale i tak na tym odpowiednio zarabiają, ponieważ sprzedają stosunkowo duże ilości towaru. Hurtownicy dość często nie udostępniają bezpośrednio swojego towaru osobom, które chcą kupić jedynie detaliczną ilość. Wolą, by ich kontrahentami były np. sklepy.