Ile podatków jest w cenie litra benzyny? Lepiej nie wiedzieć, żeby spać spokojniej
Z tego artykułu dowiesz się:
Ile podatków jest w cenie litra benzyny
Jakie inne parametry wpływają na ostateczny koszt paliwa
Którzy kierowcy płacą najwięcej ukrytych podatków
Ile podatków jest w cenie litra benzyny?
To, ile podatków jest w cenie litra benzyny, ma wpływ na ostateczną należność, którą trzeba przekazać na stacji benzynowej. Do końca 2018 r. paliwa uwzględniały trzy podatki: akcyzę, opłatę paliwową oraz VAT. Od początku stycznia 2019 r. do tego pokaźnego katalogu dołączyła opłata emisyjna. Szacuje się, że roczne wpływy z tej należności wynoszą co najmniej 1,7 mld zł.
Portal moto.rp.pl donosi, że tylko stawka podatku VAT jest ustalana z uwzględnieniem ceny surowca w rafineriach. Wysokość pozostałych trzech podatków należy do wyłącznej decyzji polskiego rządu.
Na takiej konstrukcji wyjątkowo dużo tracą właściciele pojazdów napędzanych benzyną. Ile podatków jest w cenie litra benzyny? Zdaniem Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego na cenę benzyny 95 składa się: 19 proc. podatku VAT, 2 proc. opłaty emisyjnej, 3 proc. opłaty paliwowej i 32 proc. podatku akcyzowego. Zatem w cenie litra benzyny podatki stanowią blisko 57 proc.
Portal motofakty.pl podaje, że na ostateczny koszt benzyny ma wpływ także marża (6 proc.). Kierowcy muszą dodatkowo zapłacić stawkę 38 proc. za cenę netto w rafinerii.
Jak się to przekłada na wartości bezwzględne? Według prognoz BM Reflex dolny próg ceny za litr benzyny 95 w ostatnim tygodniu stycznia 2021 r. będzie wynosił 4,61 zł. Jednak cena samego paliwa to niecałe 2 zł, ponieważ aż 2,62 zł stanowią podatki.
To, ile podatków jest w cenie litra benzyny, nie stanowi dużego problemu, gdy kierowca tankuje niewiele. Jednak, gdy zdecyduje się na zakup np. 30 litrów benzyny 95 to zapłaci 138,30 zł. Aż 78,80 zł z tej kwoty to podatki.
Podatki w oleju napędowym i autogazie
Rząd częściowo wpływa nie tylko na to, ile podatków jest w cenie litra benzyny, lecz także oleju napędowego. POPiH przekazuje, że na cenę tego paliwa składa się: podatek VAT (19 proc.), opłata emisyjna (2 proc.), opłata paliwowa (6 proc.) i akcyza (23 proc.).
Zatem w cenie litra oleju napędowego podatki stanowią ok. 52 proc. Do tego należy doliczyć 6 proc. marży. 44 proc. kwoty to cena netto w rafinerii.
Z kolei w autogazie uwzględnia się tylko trzy podatki, ponieważ LPG jest zwolniony z opłaty emisyjnej. Stawki prezentują się następująco: 19 proc. VAT, 4 proc. opłaty paliwowej i 17 proc. akcyzy. Dodatkowo należy uwzględnić 16 proc. marży i 44 proc. ceny netto w rafinerii.
Porównanie dwóch paliw i autogazu wskazuje, że najtańsza jest de facto cena rafineryjna benzyny. Jednak to właśnie to paliwo jest najbardziej opodatkowane, co od lat pozostaje utrapieniem kierowców preferujących ten model napędu.