Inwestycja polskich kolei warta miliardy. Na torach pojawią się piętrowe pociągi
Wielomiliardowa inwestycja polskich kolei posuwa się do przodu. Zakupem nowych taborów interesują się trzy podmioty, w lutym 2025 roku rozpocznie się dialog konkurencyjny. Znana jest data wprowadzenia maszyn na polskie tory.
Piętrowe pociągi w Polsce
Postępowanie w sprawie wielomiliardowej inwestycji rozpoczęło się jeszcze w październiku 2024 roku. W posiadaniu PKP Intercity znajdą się po raz pierwszy w historii pociągi, których jedną z głównych zalet ma być oszczędność energii. Na początku grudnia zainteresowanie wyraziły trzy podmioty: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.
Znane są terminy poszczególnych działań, jeszcze w tym miesiącu zostaną rozpatrzone wnioski, w kolejnym ma się rozpocząć dialog konkurencyjny. Do wyjątkowych pociągów na polskich torach jest coraz bliżej.
Nie przegap: Wielkie zmiany w PKP. Te pociągi znikną z torów. Co z cenami biletów?
Tyle naprawdę zarabia Jurek Owsiak. Prezes WOŚP ujawnił kwotę Na naszych oczach upada sieć sklepów. Pojawiło się jednak światełko w tuneluNa tory wyjadą piętrowe pociągi: jest wstępna data
Chodzi o zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto. Są już pierwsze prognozy odnośnie momentu, w którym tabory wyjadą na tory.
Jeżeli podpiszemy kontrakt pod koniec tego roku, to pierwsze sztuki, może dwie, piętrowych pociągów mogą się pojawić w 2029 roku, nie wcześniej - powiedział szef kolejowego przewoźnika.
To nie pierwszy raz, kiedy PKP Intercity wychodzi z podobną propozycją inwestycyjną. Znane są kulisy poprzednich prób.
Zobacz: Ci Polacy dostaną zwrot podatku wcześniej. Są na to sposoby
Kulisy zakupów
Poprzednie postępowania przetargowe dotyczyły zakupu 38 pociągów piętrowych typu push-pull. Dwa z nich zostały jednak unieważnione przez przewoźnika, pierwsza z propozycji przewyższała zaplanowany budżet o 2,4 miliarda złotych, przekroczyła więc 7,8 miliarda złotych. Druga zaś upadła przez miniony termin związania ofertą.
W przypadku pociągów push-pull, które są złożone z lokomotywy i wagonów, ostatni z nich może również pełnić rolę sterowniczego. Wówczas gdy pociąg ciągnie lokomotywa, steruje się z niej, gdy zaś lokomotywa pcha — z wagonu sterowniczego. PKP Intercity przyjęło strategię, według której do 2030 roku na inwestycje w nowoczesny tabor i infrastrukturę przeznaczone zostanie 27 mld zł.