Jak działa kasa zapomogowo-pożyczkowa?
Czym jest kasa zapomogowo-pożyczkowa?
Celem kasy zapomogowo-pożyczkowej jest wsparcie pracowników poprzez udzielanie pożyczek krótko- i długoterminowych, a także zapomóg w przypadku trudnej sytuacji losowej członka kasy. Kasa zapomogowo-pożyczkowa daje pracownikowi możliwość podreperowania budżetu na bardzo korzystnych warunkach.
Jak działa kasa zapomogowo-pożyczkowa?
Nowi członkowie są przyjmowani na podstawie złożonej deklaracji i wpłacie wpisowego, którego wysokość ustala walne zgromadzenie członków. Członkowie kasy zapomogowo-pożyczkowej zobowiązują się do uiszczania comiesięcznego wkładu członkowskiego, który za zgodą pracownika może być potrącany z jego wynagrodzenia za pracę.
Co miesiąc pracownicy, będący członkami kasy zapomogowo-pożyczkowej, wpłacają do kasy określoną kwotę, gromadząc swój wkład, z którego później mogą otrzymać pożyczkę lub odzyskać zaoszczędzone pieniądze w przypadku rezygnacji z członkostwa w kasie zapomogowo-pożyczkowej.
Na jakiej podstawie można utworzyć kasę zapomogowo-pożyczkową w zakładzie pracy?
Kasę zapomogowo-pożyczkową można utworzyć w zakładzie pracy, jeśli gotowość przynależności do niej zadeklaruje 10 pracowników.
Powstanie takiej kasy wiąże się jednak z nałożeniem na pracodawcę dodatkowych obowiązków.
Działania kas i rola pracodawcy w ich funkcjonowaniu są zawarte w rozporządzeniu w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy. Zgodnie z rozporządzeniem obowiązkiem pracodawcy jest:
-
zapewnienie i zabezpieczenie pomieszczenia biurowego, które będzie miejsce przechowywania pieniędzy,
-
zapewnienie transportu pieniędzy z banku,
-
prowadzenie księgowości kasy, jej obsługę kasową i prawną,
-
dostarczanie druków i formularzy niezbędnych do prowadzenia kasy,
-
dokonywania na rzecz kasy potrąceń na listach płac wpisowego, wkładów miesięcznych i rat pożyczek,
-
przyjmowanie wpłaty od emerytów i rencistów oraz osób przebywających na urlopie wychowawczym,
-
odprowadzanie wpłaty na rachunek bankowy kasy,
-
informowanie przynajmniej raz w roku członków kasy o stanie ich wkładów i zadłużeń.