BiznesINFO.pl Handel Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość?
pixabay.com

Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość?

22 marca 2022
Autor tekstu: Magdalena Chajzler

W jakim terminie można odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Konsument zawierający umowę na odległość może od niej odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Moment, od którego należy zacząć liczyć czas na odstąpienie od umowy, zależy od charakteru transakcji.

W przypadku zakupu pojedynczej rzeczy termin należy zacząć liczyć od dnia jej otrzymania. Z kolei w przypadku umowy sprzedaży obejmującej wiele towarów dostarczanych osobno, partiami lub w częściach termin odstąpienia od umowy należy liczyć od dnia otrzymania ostatniej rzeczy, partii lub części.

Inaczej rzecz ma się przy umowie sprzedaży polegającej na regularnym dostarczaniu towarów przez określony czas. Wówczas rozpoczęcie biegu terminu liczy się od daty otrzymania pierwszej rzeczy.

W przypadku pozostałych umów, w tym zleceń i usług, termin odstąpienia od umowy należy liczyć od dnia jej zawarcia.

UWAGA! Jeśli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy przysługuje mu możliwość skorzystania z tego uprawnienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeśli przed upływem tego terminu sprzedający poinformuje konsumenta o możliwości odstąpienia od umowy, wówczas termin odstąpienia upływa po 14 dniach od momentu otrzymania tej informacji.

Aby zachować termin odstąpienia od umowy, wystarczy wysłać oświadczenie przed jego upływem. Bez znaczenia jest tu termin otrzymania oświadczenia przez sprzedawcę.

Jak skutecznie odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Aby skutecznie odstąpić od umowy zawartej na odległość, konsument musi złożyć stosowne oświadczenie. Forma, w jakiej to zrobi, jest dowolna, ale dla celów dowodowych najlepiej zrobić to w formie pisemnej. Oświadczenie takie można sporządzić samodzielnie lub skorzystać z gotowych wniosków.

Sprzedawca, który dopuszcza złożenie odstąpienia od umowy drogą elektroniczną, jest zobligowany do potwierdzenia jej otrzymania.

Obowiązki sprzedawcy

W przypadku, gdy konsument odstąpi od umowy zawartej na odległość, sprzedawca ma obowiązek niezwłocznego zwrotu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia, wszystkich dokonanych przez konsumenta płatności oraz kosztów dostawy towaru.

Przedsiębiorcy przysługuje prawo do wstrzymania zwrotu pieniędzy do chwili otrzymania zwracanej rzeczy lub potwierdzenia jej odesłania.

Obowiązki konsumenta w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość

Po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość konsument zobowiązany jest odesłać towar w terminie 14 dni od dnia złożenia oświadczenia. Tutaj, podobnie jak w przypadku składania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, aby zachować 14-dniowy termin, wystarczy odesłać zakupiony towar przed jego upływem. Zwrot towaru po tym terminie nie wpływa na skuteczne rozwiązanie umowy, a konsument jedynie odpowiada za skutki swojej zwłoki przed przedsiębiorcą.

W przypadku, gdy przedsiębiorca zobowiąże się do osobistego odebrania towaru, termin zwrotu nie obowiązuje. Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek odebrać towar we własnym zakresie, gdy zostaną spełnione następujące przesłanki:

  • umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa,

  • towar dostarczono do miejsca zamieszkania konsumenta,

  • charakter towaru nie pozwala na odesłanie go w zwykły sposób pocztą, np. sprzęt AGD o dużych gabarytach.

Obserwuj nas w
autor
Magdalena Chajzler

Magdalena Chajzler

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat