BiznesINFO.pl Praca Jak przeprowadzić? Rozmowa kwalifikacyjna: podpowiadamy
Biznesinfo.pl

Jak przeprowadzić? Rozmowa kwalifikacyjna: podpowiadamy

22 czerwca 2019

Jak przeprowadzić? Rozmowa kwalifikacyjna to niełatwy element pracy w firmie jako osoba odpowiedzialna za rekrutację nowych pracowników. To na nas spada bowiem odpowiedzialność za przesiew kandydatów i wybór tylko najlepszych z nich. Jak się okazuje, na rynku wciąż słychać wiele niezadowolonych głosów, które utyskują, że wciąż brak upowszechnienia odpowiedniego standardu przeprowadzania takiej rozmowy w Polsce.

W tym celu przedstawiamy kilka porad, które powinny zdecydowanie podnieść jakość rozmowy i ją ukonkretyzować. Dzięki tym kilku radom nie tylko rozmowa kwalifikacyjna będzie bardziej zwięzła, to także pozwoli na jej pełną kontrolę i zaprezentuje kandydatowi na dane stanowisko, że w firmie panuje profesjonalizm i porządek.

Jak przeprowadzić? Rozmowa kwalifikacyjna w kilku poradach

Dobra rozmowa kwalifikacyjna musi opierać się na kilku zasadach, które nie tylko pozwolą rekruterowi poczuć się pewniej, ale także przekonają kandydata do tego, że w firmie panuje kultura i porządek. Jak przekonuje Marta Pyrzyńska na blogu HR, właściwie przeprowadzona rozmowa rekrutacyjna to nie tylko dobry przesiew wśród kandydatów, ale także element employer brandingu. By osiągnąć wszelkie oczekiwane efekty, należy oprzeć rozmowę kwalifikacyjną o kilka punktów.

  1. Dobre przygotowanie - dobra rozmowa kwalifikacyjna powinna mieć strukturę wcześniej przygotowaną, szkielet rozmowy, wedle którego będzie ona prowadzona, choć nie chodzi oczywiście o mechaniczne dukanie kolejnych pytań. Ponadto warto zapoznać się z CV kandydata i zaznaczyć w nim to, co najbardziej nas interesuje.

  2. Uprzejmość i atomsfera - rozmowa kwalifikacyjna jest oczywiście spotkaniem rekrutera z kandydatem, ale nie znaczy to, że trzeba stawiać się wyżej od naszego rozmówcy, ani strofować go nieuprzejmością i być niemiłym. Podczas rozmowy postarajmy się o luźną atmosferę w granicach przyzwoitości. Pamiętajmy o tym, że po drugiej stronie siedzi także człowiek.

  3. Przedstaw firmę i stanowiska - o tym elemencie rozmowy wiele osób zapomina. Powinniśmy na początku rozmowy przypomnieć o tym, kim jest pracodawca, ale także przedstawić siebie i opowiedzieć o naszym statusie w firmie. Nieodzowne jest także zaprezentowanie kandydatowi stanowiska, o które ten się ubiega i jakie czekają go na nin obowiązki.

  4. Bądź otwarty, obiektywny - musimy odrzucić wszelkie przekonania na temat kandydata, jeśli nie są one potwierdzone w rzeczywistości, a wynikają jedynie z naszych przekonań. Warto także wyjaśnić wszelkie nurtujące nas kwestie od razu, nie powinniśmy być zamknięci nawet na trudniejsze pytania.

  5. Bądź asertywny - choć warto być otwartym, nie możemy pozwolić na to, by to kandydat zaczął prowadzić rozmowę i przejmować w niej prym. Jeśli ten za bardzo się oddali od tematu rozmowy albo w ogóle zmieni temat, sprowadzamy go na odpowiednie tory.

  6. Pytania o kompetencje, nieogólnikowe - ważne jest, by w rozmowie choć w małym stopniu kandydat udowodnił, że ma kompetencje, o których poświadcza w CV. Nasze pytania więc nie powinny brzmieć "co może pan/pani zaoferować naszej firmie", a odnosić się do konkrentych przykładów/tematów powiązanych z kompetencjami, o których kandydat pisał w CV.

  7. Pytania otwarte nad zamkniętymi - rozmowa kwalifikacyjna nie powinna opierać się o pytania, na które można odpowiedzieć jednym słowem. Podczas niej powinniśmy zadawać przede wszystkim pytania otwarte, by nie tylko poznać sposób myślenia kandydata, ale także jego wiedzę i kulturę osobistą.

  8. Precyzyjnie o oczekiwaniach - oprócz oferty, jaką złożymy kandydatowi, powinniśmy wyraźnie opowiedzieć o oczekiwaniach, jakie firma postawi przed kandydatem. Dana osoba ma pamiętać, że w firmie czekają ją także obowiązki.

  9. Dajmy kandydatowi czas - osoba, z którą rozmawiamy powinna mieć czas, by odpowiedzieć na stawiane jej pytania. Należy pamiętać także o tym, by rekrutowanemu dać chwilę na opisanie siebie i zaprezentowanie swoich umiejętności we własnej, krótkiej wypowiedzi.

Obserwuj nas w
autor
Przemysław Terlecki

Wydawca Biznesinfo. Dziennikarz z wykształcenia i z zamiłowania. Baczny obserwator polityki, nocnego nieba, a także rozwoju rynku piw kraftowych. Z mediami związany od lat, zwykle zaangażowany w komentowanie świata polityki.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat