Jak sporządzić sprawozdanie finansowe?
Sprawozdanie finansowe obejmujące swoim zakresem cały rok obrotowy jest jednym z najważniejszych obowiązków przedsiębiorcy. Aby sprawozdanie finansowe wyglądało wiarygodnie, elementy, z których jest skonstruowane, powinny być sporządzone prawidłowo. Z tego artykułu dowiesz się, jak sporządzić sprawozdanie finansowe, jakie są najważniejsze terminy, a także jaki jest zakres regulacji.
Czym jest sprawozdanie finansowe?
Sprawozdanie finansowe to dokument sporządzany na koniec roku obrotowego, w którym przedsiębiorstwo przedstawia sytuację finansową firmy. Sprawozdanie dotyczy całego roku obrotowego i sporządzane jest na dzień bilansowy dla jednostki gospodarczej. W przypadku, gdy rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to dzień bilansowy wypada na ostatni dzień roku kalendarzowego.
Jakie podmioty muszą sporządzić sprawozdanie finansowe?
Zobowiązanie do złożenia sprawozdania są podmioty określone w ustawie o rachunkowości oraz te, które samodzielnie wybrały pełne księgi rachunkowe jako sposób ewidencjonowania. W związku z tym obowiązek sporządzenia sprawozdania może dotyczyć zarówno spółki z osobowością prawną, jak i jednoosobowe firmy oraz spółki osób fizycznych. Zobowiązanym do sporządzenia sprawozdania finansowego jest osoba prowadząca sprawy danego przedsiębiorstwa, dotyczy to przede wszystkim:
-
wspólników w spółce cywilnej, jawnej i partnerskiej;
-
komplementariusza w spółce komandytowej i komandytowo-akcyjnej;
-
członków zarządu spółek kapitałowych;
-
likwidatorów, syndyków lub zarządców w postępowaniu upadłościowym;
-
członków organów jednostki, do których zastosowanie mają przepisu ustawy o rachunkowości;
Elementy sprawozdania finansowego
Zgodnie z artykułem 45 ust. 2 ustawy o rachunkowości, poprawnie sporządzone sprawozdanie finansowe musi zawierać:
Bilans , czyli zestawienie aktywów i pasywów przedsiębiorstwa. Sporządza się go na początek okresu sprawozdawczego (bilans otwarcia), a także na koniec okresu sprawozdawczego (bilans zamknięcia). Bilans określa składniki majątkowe przedsiębiorstwa, a także źródła ich finansowania w danym momencie. Informuje więc o wszystkich zasobach wchodzących w skład majątku przedsiębiorstwa, a także o sposobach ich pozyskiwania. Bilans, aby być sporządzonym prawidłowo, musi być:
-
rzetelny – majątek firmy musi być zaprezentowany zgodnie ze stanem rzeczywistym,
-
zupełny– musi obejmować wszystkie dane dotyczące danego okresu
-
ciągły– zamknięcie jednego okresu jest otwarciem następnego
-
sprawdzalny– pozycje w bilansie można porównać ze źródłami, z których pochodzą
-
przejrzysty– forma musi być czytelna i umożliwiać analizę stanu środków i finansowania.
Rachunek zysków i strat
Kolejnym obowiązkowym składnikiem sprawozdania finansowego jest rachunek zysków i strat. Jest to informacja o poszczególnych rodzajach działalności i ich ogólnym wyniku ekonomicznym dla firmy. Zawiera informacje o przychodach, kosztach, zyskach, stratach i o obciążeniach wyniku finansowego za poprzedni i bieżący rok kalendarzowy.