Jeżeli druga szansa, to w innej branży. Zaskakujące badanie
Jak wynika z badania zleconego przez BIG InfoMonitor wśród małych i średnich przedsiębiorców, większość zdecydowałaby się na ten sam profil działalności w przypadku ponownego założenia firmy. Zaskakuje jednak duży odsetek osób mających odmienne zdanie.
Spośród badanych przedsiębiorców, co piąty nie zdecydowałby się na ponowne założenie firmy w obecnej branży . Najczęściej taka odpowiedź pochodziła od właścicieli firm transportowych (blisko 30 proc.) czy budowlanych (23,1 proc.).
Imadło powoduje zmianę zdania
Jak powiedział dla Polskiej Agencji Prasowej szef BIG InfoMonitora Sławomir Grzelczak, w tej chwili firmy są w imadle przychodowo-kosztowym . Razem ze wzrostem kosztów maleją przychody.
Najbardziej odczuwalne jest to w tych branżach, które pochłaniają dużo energii . Spadki na rynku - czy to sprzedaży, czy to koniunktury - powodują niepewność w każdym biznesie.
Jak podaje Business Insider cytując wyniki badania, powodami takich a nie innych opinii właścicieli firm nt. ponownego założenia przedsiębiorstwa są najczęściej wysokie koszty i niskie marże - bez względu na prowadzoną działalność . Ryzyko ma z kolei wpływ na firmy budowlane.
Druga szansa? Nie w Polsce
Z kolei 8 proc. badanych stwierdziło, że gdyby dostał drugą szansę na założenie biznesu, to wykorzystałby ją poza granicami Polski . Najwięcej takich odpowiedzi dostarczyli przedsiębiorcy usługowi oraz transportowi - odpowiednio 17 i 14,3 proc.
W wypowiedzi dla PAP Grzelczak zauważył, że wpływ na opinie przedsiębiorców mają również partnerzy, którzy albo spóźniają się z opłatami, albo nie płacą w ogóle . Dlatego też trzeba bardzo mocno zwracać uwagę na to, z kim chce się robić interesy.
Natomiast główny analityk BIG InfoMonitora, prof. Waldemar Rogowski, w wypowiedzi cytowanej przez Business Insidera wskazał, że największe szanse mają branże usługowe . W tym gronie znalazły się m.in. medycyna estetyczna czy IT.