Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Już nie pójdziesz na Pocztę. Wielkie zmiany od 1 stycznia: dotyczą wszystkich
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 18.11.2024 18:20

Już nie pójdziesz na Pocztę. Wielkie zmiany od 1 stycznia: dotyczą wszystkich

poczta polska, ministerstwo cyfryzacji
Fot. East News/Arkadiusz Ziółek

Już wkrótce Polacy będą mogli załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Co oznacza nowy system e-Doręczeń i jak wpłynie na nasze codzienne życie? Zmiany mają zrewolucjonizować funkcjonowanie urzędów i instytucji publicznych.

Nowoczesność zamiast kolejek. E-Doręczenia od początku 2025 roku

Długie kolejki i czekanie na poczcie to obraz, który może wkrótce odejść w zapomnienie. Od 1 stycznia 2025 roku w życie wchodzi system e-Doręczeń, zapowiedziany przez Ministerstwo Cyfryzacji. Elektroniczny odpowiednik listu poleconego z potwierdzeniem odbioru ma umożliwić obywatelom, firmom i instytucjom wymianę pism urzędowych online.

Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem – podkreślono w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji.

E-Doręczenia mają być dostępne we wszystkich podmiotach publicznych oraz w wielu firmach i zawodach zaufania publicznego. By skorzystać z nowej możliwości, obywatele powinni założyć elektroniczną skrzynkę na platformie mObywatel.gov.pl.

Zobacz też: Google eksperymentuje na Polsce. To "zemsta" za prawo unijne

Kontrowersyjne kontrole na parkingach. Na razie tylko w jednym mieście Ceny prądu w 2025 roku. Zapadła ważna decyzja

E. doręczenia na Poczcie

Największym atutem e-Doręczeń ma być oszczędność czasu oraz większa wygoda w kontaktach z urzędami. Wdrożenie systemu jest częścią szeroko zakrojonej cyfryzacji administracji państwowej, co potwierdził sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Dariusz Standerski:

W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki – powiedział Standerski.

Dzięki e-Doręczeniom każdy obywatel będzie mógł szybko i bezpiecznie komunikować się z urzędami, bez konieczności wychodzenia z domu. Jak zapewnia resort, nowy system będzie dostępny dla użytkowników bezpłatnie.

Jak skorzystać?

Aby przygotować się do nadchodzących zmian, warto podjąć kilka kroków już teraz. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca obywateli do założenia elektronicznej skrzynki na platformie mObywatel.gov.pl. Proces ten wymaga złożenia wniosku online, co umożliwi pełne korzystanie z systemu e-Doręczeń po jego uruchomieniu.

Co więcej, wprowadzenie systemu będzie wiązało się z obowiązkiem jego stosowania przez urzędy i firmy już w pierwszej fazie działania. W przyszłości ma objąć wszystkie podmioty publiczne i dużą część sektora prywatnego.

„E-Doręczenia to nowoczesność, wygoda i krok w stronę pełnej cyfryzacji administracji w Polsce” – podsumowano w komunikacie resortu cyfryzacji.

Od stycznia 2025 roku system e-Doręczeń zmieni sposób komunikacji między obywatelami a instytucjami. Nowe rozwiązanie to oszczędność czasu, wygoda i koniec z kolejkami na poczcie. Już dziś można założyć skrzynkę na platformie mObywatel, by w pełni skorzystać z cyfrowych możliwości w przyszłości. Czy nowy system okaże się przełomem w administracji? Wszystko wskazuje na to, że tak.