BiznesINFO.pl
Kanał Sueski zablokowany przez statek Ever Given, należący do Evergreen Marine

Flickr/kees torn, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Kanał Sueski wciąż zablokowany. W sklepach może pojawić się problem z kawą i nie tylko

28 Marca 2021

Autor tekstu:

Maria Glinka

Udostępnij:

Kanał Sueski w dalszym ciągu jest nieczynny. Kontenerowiec Ever Given, należący do armatora Evergreen Marine, utknął na mieliźnie prawie tydzień temu i ograniczył nie tylko dostawy ropy naftowej czy gazu. Zator blokuje także transport robusty, która jest

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego statek Ever Given utknął

  • Jakie znaczenie w transporcie morskim ma Kanał Sueski

  • Jakie są skutki tego zatoru

Kanał Sueski zablokowany przez statek Ever Given

Kanał Sueski, łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, to szlak transportowy, którym przepływa ok. 12 proc. światowego handlu. We wtorek 23 marca w kanale utknął ogromny statek Ever Given, który należy do Evergreen Marine. Podejrzewa się, że doszło do tego wskutek bardzo silnych wiatrów. Ever Given osiadł na mieliźnie, a dotychczasowe próby wyciągnięcia potężnego kontenerowca, który jest większy niż Wieża Eiffla, zakończyły się niepowodzeniem.

Skutki tego zdarzenia mogą być bardzo poważne, ponieważ na zatorowanym szlaku handlowym utknęły statki przewożące towary o szacowanej wartości 10 mld dolarów. Eksperci obliczyli, że każda godzina, w której Kanał Sueski nie pracuje, to koszt ok. 400 mln dolarów. „Planowany przestój zmniejszy wolumen globalnego handlu o nieco ponad 1 proc. w 2021, to presja nie tylko na ceny, ale na polskie obroty handlowe”, czytamy we wpisie analityków PKO BP na Twitterze.

Ever Given hamuje dostawy ziaren kawy i papieru toaletowego

Forsal donosi, że kryzys na Kanale Sueskim wstrzymał przede wszystkim dostawy ropy naftowej i gazu ziemnego. Należy liczyć się także z opóźnieniami w transporcie robusty - podstawowego składnika kaw rozpuszczalnych np. Nescafe. Zablokowany Kanał Sueski może wpłynąć na ceny robusty i pogłębić światowy niedobór kawy. Zapasy USA już teraz spadły do poziomu najniższego od sześciu lat.

Jak z tym problem radzi sobie Europa? Niektóre palarnie kawy postanowiły zwiększyć dostawy robusty z Afryki Wschodniej, aby uzupełnić niedobory ziaren z Wietnamu, zablokowane przez Ever Given.

Jednak zator, z którym zmaga się Kanał Sueski, już niebawem może wpłynąć na dostępność kawy w sklepach i kawiarniach. Problem pogłębiają utrudnienia w dostawach ziaren, które są raportowane od kilku miesięcy.

Business Insider Polska podaje, że Ever Given opóźnił także transport pulpy drzewnej, którą wytwarza firma Suzano SA. Ten surowiec wykorzystuje się m.in. do produkcji papieru toaletowego. Przedstawiciele Suzano przyznali w rozmowie z Bloombergiem, że zablokowany Kanał Sueski zmniejszy dostęp papieru toaletowego w sklepach.

Z jakim opóźnieniem możemy mieć do czynienia? Walter Schalka, dyrektor generalny firmy Suzano stwierdził, że konkurencja o kontenery morskie może przełożyć się na opóźnienia co najmniej o miesiąc. Papier toaletowy, który stał się symbolem pandemicznej paniki, może zatem znów okazać się produktem deficytowym. Niewykluczone, że zablokowany Kanał Sueski przełoży się także wzrost jego cen.

Opóźnione dostawy mebli wstrzymują ożywienie gospodarki

Kontenerowiec Ever Given może również wydłużyć czas oczekiwania na meble, których sprzedaż w dobie pandemii zdecydowanie wzrosła. W USA odnotowano już opóźnienia w portach w południowej Kalifornii. Jest to kluczowa baza odbioru statków z Azji, a zablokowany Kanał Sueski może tylko wydłużyć procedury. - Wiele z naszych mebli jest robionych ręcznie i wymaga ogromnej liczby komponentów, więc jeden brakujący element może naprawdę zepsuć całą produkcję - oznajmił Dan Flickinger, dyrektor generalny sieci sklepów meblowych Kasala w Seattle, w rozmowie z The Washington Post.

Z kolei Brian Bourke, główny dyrektor ds. wzrostu w Seko Logistics, ocenia, że czas oczekiwania np. na kanapę może być dłuższy niż trzy miesiące. - To nie mogło się wydarzyć w gorszym momencie - ocenił ekspert. Ożywiona popytem na meble gospodarka może odnotować znacznie mniejsze zyski właśnie z powodu przerw w dostawach i luk w zapasach.

Portal innpoland.pl donosi, że incydent z Ever Given to nie pierwsza wpadka na koncie armatora Evergreen Marine. W 1992 r. z pokładu statku Ever Laurel, należącego do Evergreen Marine, Ocean Spokojny zmył 12 kontenerów. W jednym z nich było ok. 28 tys. sztuk gumowych zabawek chińskiej produkcji. Skutki tego zdarzenia były zdecydowanie mniejsze niż incydent z Ever Green, który może blokować Kanał Sueski nawet przez kilka tygodni.

Podobne artykuły

Arkadiusz Ziolek/EAST NEWS

Polska i Świat

Poczta Polska ostrzega przed cyberprzestępcami. Podszywają się pod instytucję

Czytaj więcej >
Kiedy koniec obostrzeń? Szef resortu realnie o powrocie do normalności

Polska i Świat

Kiedy koniec obostrzeń? Minister zdrowia podał datę wprost

Czytaj więcej >
NFZ podliczył ile będzie kosztować rehabilitacja ozdrowieńców

Polska i Świat

NFZ dokonał kalkulacji. Wiemy, ile kosztuje leczenie po przejściu koronawirusa

Czytaj więcej >
Lockdown dla szkół i przedszkoli prawdopodobnie zostanie przedłużony

Polska i Świat

Lockdown w przedszkolach i żłobkach do przedłużenia. Rząd wysłał klarowny sygnał

Czytaj więcej >
Zjednoczona Prawica się rozpadnie? Znamy opinię Polaków

Polska i Świat

Zjednoczona Prawica ma się rozpaść. Tak prognozuje 32 proc. Polaków

Czytaj więcej >
Arkadiusz Ziolek/East News

Polska i Świat

Grzywna aż na równowartość 826 tys. zł. Przesunął tylko kilka kamieni, ale nie wiedział ile mają lat

Czytaj więcej >