KFC i Pizza Hut przechodzą do ofensywy. W 2021 roku właściciel otworzy 130 nowych restauracji
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Będzie 130 nowych lokali KFC i Pizzy Hut w Polsce
-
Jakie straty poniósł właściciel sieci w związku z pandemią
-
Jakie lokale Polacy najczęściej odwiedzali przed pandemią
Będą nowe restauracje KFC i Pizza Hut
Choć pandemia a ściślej wprowadzone w związku z nią obostrzenia nie oszczędzają branży gastronomicznej, AmRest, zarządzający w Polsce, ale też w wielu innych europejskich krajach sieciami KFC i Pizza Hut przechodzi do ofensywy i tylko w tym roku planuje otworzyć w naszym kraju 130 nowych restauracji.
Jeśli plany te zrealizują się, wówczas nowych restauracji będzie ponad 40 więcej aniżeli w ubiegłym roku. Z danych przywołanych przez Money.pl wynika, że w 2020 roku firma otworzyła 88 lokali, podczas gdy w 2019 roku było ich aż 261. W sumie na koniec zeszłego roku AmRest zarządzał 2337 restauracjami, z czego zdecydowana większość, bo aż 93 proc. funkcjonowała.
Pandemia wpłynęła nie tylko na wyraźnie mniejszą liczbę nowo otwartych restauracji, ale też na wyniki AmRest. W 2020 roku straty netto spółki wyniosły prawie 185 mln euro, podczas gdy rok wcześniej mogła się ona pochwalić zyskiem na poziomie prawie 67 mln euro. W samym ostatnim kwartale zeszłego roku strata netto wyniosła niemal 24 mln euro, podczas gdy w analogicznym okresie 2019 roku AmRest mógł się poszczycić zyskiem na poziomie blisko 40 mln euro.
Wyniki te nie są zaskoczeniem, gdyż znaczna część ostatniego kwartału ubiegłego roku upłynęła pod znakiem obostrzeń, które i tym razem nie oszczędziły branży gastronomicznej. Od 24 października ubiegłego roku działalność lokali gastronomicznych została znacząco ograniczona, nie mogą one przyjmować gości, a jedynie prowadzić działalność na wynos i z dowozem. Tym samym branża gastronomiczna już od ponad czterech miesięcy nie może prowadzić działalności w pełnym zakresie, w związku z czym rozważa złożenie pozwu zbiorowego przeciwko Skarbowi Państwa, co zapowiedzieli w rozmowie z naszą redakcją przedstawiciele Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.
Na wydawaniu posiłków na wynos i dostawach skupia się w ostatnim czasie również działalność Pizzy Hut i KFC. Z danych przytoczonych przez Money.pl dowiadujemy się, że w ubiegłym roku sprzedaż tymi kanałami wyniosła 64 proc., podczas gdy rok wcześniej było to tylko 45 proc.
Przychody AmRest w ubiegłym roku wyniosły 1 522,9 mln euro. W 2019 roku były natomiast na poziomie 1 961,5 mln euro, co oznacza, że w 2020 roku przychody zmniejszyły się o prawie pół miliona euro.
KFC traci popularność?
Tymczasem na pół roku przed pandemią światło dzienne ujrzał raport GfK z którego wynikało, że rośnie odsetek Polaków odwiedzających lokale gastronomiczne (w 2018 roku nastąpił wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2017). W gronie najchętniej odwiedzanych lokali znalazły sie McDonald’s, KFC a także Pizza Hut.
Autorzy raportu zwracali jednak uwagę, że choć McDonald's i KFC nadal należą do najczęściej odwiedzanych lokali, to częstotliwość odwiedzin spadła o 8 pkt proc. roku do roku. Dokładnie o tyle samo punktów procentowych wzrósł natomiast odsetek konsumentów odwiedzających pizzerie.
Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu wynikało, że okazjami do odwiedzenia lokali są najczęściej spotkania ze znajomymi (51 proc.). Równie często ankietowani podkreślali, że spontanicznie odwiedzają lokale (48 proc.).