Konferencja Tuska i Brzoski. "Takich zmian nie było od czasu przystąpienia Polski do Unii"

Premier wraz z ministrami spotkali się z przedstawicielami strony społecznej w sprawie regulacji, czyli zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski. To skutek odwołania konferencji zaplanowanej przed tygodniem i pojawiających się pytań wokół skuteczności całej inicjatywy, zwłaszcza że Brzoska już teraz zapowiada konieczność rychłego powrotu do nadzorowania InPostu. Podczas wystąpienia poznaliśmy w końcu szczegółowy kształt pierwszego pakietu ustaw.
Deregulacyjna misja Rafała Brzoski spali na panewce? Premier odpowiada sceptykom
Kończy się misja deregulacyjna Rafała Brzoski, jednak niesłuszne było zaskoczenie 19 kwietnia br., gdy ten ogłosił konieczność większego zaangażowania w operacje InPostu. Już w styczniu, gdy padło słynne "Bierze to pan?" jasne było, że miliarder będzie zaangażowany w deregulację tylko do czerwca.
W ostatnich tygodniach wypowiedzi szefa InPostu były pozbawione początkowej pewności siebie, a i kolejnym prezentowanym pomysłom brakowało pierwotnego rozmachu. Nie brakuje diagnoz, że zaangażowanie Brzoski w całą inicjatywę deregulacyjną było jedynie zagrywką wizerunkową premiera, który chciał rodzimego odpowiednika tandemu Trump-Musk. Czy były słuszne?


Do publikacji raportu nie doszło przed świętami. Teraz poznaliśmy "masywny pakiet"
Dziś KPRM poinformowała o spotkaniu z przedstawicielami prowadzonego przez Rafała Brzoskę zespołu, który nazywany jest przez rząd stroną społeczną akcji deregulacyjnej. Podczas spotkania premier znalazł czas, aby wypowiedzieć się dla mediów.
Nie sposób pominąć, że do spotkania podsumowującego działalność zespołu Brzoski miało dojść jeszcze przed świętami, w środę 17 kwietnia. Zapowiedzi dotyczyły całego obszernego raportu obejmującego, jak przekonywał premier, "masywnego" pakietu deregulacji. Konferencję jednak odwołano.
Spotkanie Donalda Tuska ze stroną społeczną. Premier mówi o zmianie ustrojowej
Dziś premier przekazał, że pierwszym etapie gotowych będzie ok. 120 ustaw zmniejszających obciążenia i usuwających przepisy. Stwierdził on, że tak masywnej zmiany ustrojowej, bo aż tak daleko idące skutki ma mieć deregulacja, nie było od okresu, w którym Polska przystępowała do Unii Europejskiej. Zwrócił uwagę na zawrotne tempo prac – rzeczone 120 projektów przynajmniej zapoczątkowano w ciągu 100 dni – i zaapelował do ministra Paszyka o branie pod uwagę także pomysłów opozycji, łącznie z posłami politykami PiS.
Następnie premier oddał głos Rafałowi Brzosce, który podziękował za dotychczasową współpracę, zapowiedział dalsze zaangażowanie, jednak – jak sam to ujął – rzucił rządowi "challenge". Brzoska zaapelował, aby wprowadzić w Polsce mechanizm 1-in-2-out, w ramach którego każda nowa wchodząca w życie regulacja będzie wiązać się z usunięciem dwóch innych. Premier nie tylko przyjął wyzwanie, ale zapowiedział, że proporcja może być nawet korzystniejsza dla deregulacji.
Co znajdzie się w pierwszym pakiecie deregulacji?
Proporcja efektywności prac – stosunek liczby zgłoszonych przez zespół deregulacyjnych projektów do liczby przyjętych przez rząd – wynosi ok. 60 proc. i rząd chce utrzymać ten wynik w przyszłości. Ukończonych propozycji zmian jest 202, 123 z nich przyjęto do realizacji. Wśród najważniejszych z nich podczas konferencji wyróżniono:
- mObywatel: dostęp do danych medycznych, dostosowanie o eIDAS 2.0 (możliwość korzystania z mObywatela za granicą), moduł mEmerytura, zastrzeżenie PESEL także dla usług ubezpieczeniowych.
- zmiany w godzinach pracy urzędów tak, aby były bardziej dostępne dla obywateli pracujących do 16,
- zmiany w relacjach administracji skarbowej z obywatelami, poszerzenie domniemania niewinności podatnika,
- reforma komisji orzekających o niepełnosprawności – przy braku rokowań poprawy nie będzie potrzeby weryfikacji stanu zdrowia, opracowana zostanie lista takich chorób czy schorzeń,
- gold-plating – prawo europejskie ma być wdrażane w sposób, który nie będzie wykraczał poza pierwotne intencje UE, ograniczenie rodzimych “wrzutek" jako standard legislacyjny.
Opieka zdrowotna:
- większa liczba lekarzy w komisjach orzeczniczych (szersza lista dopuszczonych specjalizacji),
- wniosek o złożenie karty parkingowej dla niepełnosprawnych przez internet,
- zamawianie próbek leków przez lekarzy online,
- wdrożenie systemu centralnej e-rejestracji wizyt u lekarzy z informacjami o kolejkach, zapisach przez aplikację, SMS-owymi przypomnieniami o wizytach.
Cyfryzacja:
- integracja systemów informatycznych administracji publicznej ze współdzieleniem danych pomiędzy urzędami, centralna baza danych o obywatelach
- nowe narzędzia ochrony przed kradzieżą tożsamości: państwo udostępni bankom zdjęcia obywateli z dokumentów tożsamości, aby te zweryfikowały wizerunek,
- 30 dni (lub liczba dni wskazana w ustawie) na decyzje urzędów, przy przekroczeniu terminu uznaje się automatyczną zgodę,
- połączenie CEIDG i rejestru VAT.
- dane ZUS i KAS (informacje o braku zaległości) bardziej dostępne dla przedsiębiorców,
- elementy cyfryzacji systemu ksiąg wieczystych,
- cyfryzacja orzeczeń medycyny pracy.
Podatki i finanse:
- odstąpienie od karania podatników za niezamierzone błędy, co pozostaje w korespondencji w rozstrzyganiu na korzyść podatnika,
- wszczęcie postępowania przez KAS nie będzie wstrzymywać biegu terminów przedawnienia (z wyjątkiem uszczupleń ponad kwotę 1 mln zł),
- brak odsetek za zwłokę, jeśli kontrola podatkowa będzie trwać dłużej niż 6-mcy,
- więcej interpretacji ogólnych ministra finansów ułatwiających poruszanie się w systemie podatkowym,
- wprowadzenie ugód/porozumień podatkowych między zalegającymi firmami a KAS,
- możliwość zgłaszania korekt deklaracji JPK bez automatycznego nakładania na podatnika kar,
- cyfryzacja PIT-11, druk od pracodawcy wyłącznie na żądanie podatnika,
- w Specjalnych Strefach Ekonomicznych: przy niewykonaniu inwestycji zwrot środków przez przedsiębiorcę tylko do poziomu otrzymanego dofinansowania, nie 100 proc.
Prawo przedsiębiorców, prawo gospodarcze, zamówienia publiczne:
- zmniejszenie częstotliwości kontroli,
- certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – stały certyfikat zamiast każdorazowego dostarczania dokumentacji,
- podniesienie progu finansowego stosowania ustawy “Prawo zamówień publicznych”,
- podpis elektroniczny w procedurach celnych.
Prawo karne:
- zmiany przepisów w zakresie tymczasowych aresztowań, zwłaszcza w przypadku przestępstw podatkowych,
- zmniejszenie wymiaru kar w obrocie gospodarczym.
- zdalne rozprawy karne, przy czym decydować np. o przesłuchaniu świadka online będzie sąd,
- nowelizacja Lex Kamilek – wyłączenie nauczycieli akademickich z obowiązków dostarczania świadectw o niekaralności.
Prawo rodzinne i cywilne:
- zwiększona rekompensata za utracony zarobek dla obywateli powołanych na świadków,
- cyfryzacja korespondencji,
- przeniesienie obciążenia sprawami rozwodowymi z sądów – pozasądowe rozwiązanie małżeństwa przez notariusza,
- po rozwodzie małżonkowie będą mogli wrócić do nazwisk sprzed ślubu w ciągu 24 miesięcy od rozwodu (dziś – 3 miesiące),
- cyfryzacja komunikacji pomiędzy pracodawcą – kodyfikacja w prawie np. rozwiązań IT pozwalających na zarządzanie warunkami zatrudnienia, wykorzystaniem urlopów itp.,
- elektroniczne potwierdzenie odbycia szkolenia BHP.
Prawo administracyjne:
- dopuszczenie cyfrowych załączników do wniosków,
- rozszerzenie instytucji mediacji,
- zdalne rozprawy przed kolegium odwoławczym w postępowaniach publicznych,
- jednoinstancyjność w wybranych decyzjach administracyjnych,
- określenie czasu wydawania zgody na usunięcie drzewa – maksymalnie 30 dni,
- dopuszczenie cyfrowych wersji dokumentów w procedurze rejestracji pojazdów.
Rynek finansowy:
- ograniczenie “nadmiarowości” (regulacji wykraczających ponad to, co stanowi prawo UE) w działaniach Komisji Nadzoru Finansowego wobec podmiotów na rynkach finansowych,
- obrót odziedziczonymi w spadku nieruchomościami – uproszczenie procedur opłacenia podatku z użyciem usług notarialnych,
- zmniejszenie wymogów raportowania dla firm inwestycyjnych,
- zmniejszenie obowiązków informacyjnych emitentów na GPW.
Energetyka i klimat:
- przedsiębiorca będzie mógł sfinansować linie przesyłowe na terenie swoich zakładów i odliczenia amortyzacji w ramach przyszłych opłat dystrybucyjnych,
- uproszczenie rachunków za prąd,
- wymuszenie elektronicznej formy wysyłania rachunków, wersje papierowe na żądanie płatnika,
- przyłącza do sieci – skrócenie czasu oczekiwania przez obowiązek udostępnienia przez operatorów internetowych platform, gdzie podejrzeć będzie można tempo obsługi wniosków, cyfryzacja wniosków,
- OZE na potrzeby własne (bez podłączania do sieci) – zwiększenie limitu do 500 kW,
- koncesjonowane OZE – 5 MW zamiast 1 MW,
- narzucenie okresu realizacji inwestycji OZE i w efekcie uwolnienie mocy dla innych.
Część pierwszego pakietu ustaw może być głosowana w Sejmie już na pierwszym posiedzeniu Sejmu po wyborach prezydenckich. To zabieg celowy – premier chce uniknąć sytuacji, w której ustawy deregulacyjne staną się przedmiotem gry politycznej i kampanii wyborczej.





































