Koniec z dotychczasowymi legitymacjami szkolnymi. Zmiany od 13 lipca
Tradycyjne papierowe legitymacje szkolne odchodzą do historii. Od 13 lipca wszystkie nowe legitymacje będą wydawane wyłącznie w formie plastikowej, zgodnie z nowymi przepisami.
Nowa era legitymacji szkolnych
Zmiana formy legitymacji szkolnych to wynik nowelizacji ustawy o dokumentach publicznych oraz rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji. Nowe przepisy określają minimalne zabezpieczenia, jakie muszą mieć dokumenty publiczne, aby były chronione przed fałszerstwem. Tradycyjne papierowe legitymacje nie spełniały tych wymogów, co wymusiło wprowadzenie nowych, plastikowych dokumentów.
Miliony Polaków będą musiały wymienić swoje prawa jazdy. Padł ostateczny termin Będzie nowy zakaz w Polsce? Może dotknąć wszystkich kierowcówZmiany i wymogi
Od 13 lipca wszystkie nowe legitymacje szkolne będą wydawane w formie plastikowych kart o wymiarach 86,5 × 53,98 mm, co odpowiada wielkości kart kredytowych. Mogą one również zawierać elektroniczną warstwę bezstykową. Na nowej legitymacji znajdą się zdjęcie ucznia, jego imię i nazwisko, numer PESEL, nazwa i adres szkoły, nazwisko dyrektora, data wydania dokumentu oraz numer legitymacji.
Rewers legitymacji będzie zawierał informacje o uprawnieniach do ulg na przejazdy publicznym transportem, które będą potwierdzane holograficznymi naklejkami, wydawanymi do 30 września dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
ZOBACZ TAKŻE: Nie skorzystasz z tej funkcji w mObywatelu. Zapowiedziano przerwę techniczną
Przejściowy okres ważności
Papierowe legitymacje wydane przed 13 lipca zachowają swoją ważność do zakończenia nauki przez uczniów. Tymczasem nowe plastikowe dokumenty zapewnią większe bezpieczeństwo i trwałość, co jest kluczowe w zapobieganiu fałszerstwom. Szkoły, które dotąd nie korzystały z plastikowych legitymacji, teraz nie mają innego wyboru i muszą dostosować się do nowych przepisów.