Koniec z naciąganiem seniorów na pokazach garnków. Urzędnicy szykują bat na oszustów
Niepozorne zaproszenie na "bezpłatne" badanie może stać się pułapką zakupową dla seniorów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ostrzega przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców, którzy celowo wprowadzają w błąd najstarszych członków społeczeństwa, aby sprzedawać produkty niewarte swojej ceny.
Niepozorne badania i kosztowne produkty
Wszystko zaczyna się od telefonu z propozycją uczestnictwa w lokalnym wydarzeniu zdrowotnym. Jak informuje UOKiK, konsultanci często przedstawiają się jako przedstawiciele firm związanych ze służbą zdrowia i zapraszają na badania spirometryczne, okulistyczne lub do sanatoriów.
Na miejscu, zamiast troski o zdrowie, seniorzy spotykają się z ofertami zakupu "leczniczych" poduszek, mat lub innych rzekomo zdrowotnych produktów. Wspólnym mianownikiem tych ofert jest ich wygórowana cena, której nie odzwierciedla jakość proponowanych artykułów.
Podatek od nieruchomości to za mało. Teraz zapłacisz jeszcze za to Poczta Polska rozsyła zaskakujące wezwania. Polacy płacą kary, choć wcale nie musząSeniorzy, jak każdy z nas, narażeni są na pułapki zakupowe - podkreśla UOKiK, zaznaczając, że celem takich spotkań nie jest pomoc zdrowotna, ale wyłudzenie pieniędzy.
Prawo po stronie konsumenta
Urząd przypomina, że konsumenci mają prawo odstąpienia od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce bez podawania przyczyny. Czas na rezygnację wynosi 30 dni, a w przypadku rzeczy zakupionych podczas pokazów - 14 dni.
Obowiązuje także zakaz zawierania umów finansowych, np. pożyczki, podczas pokazu lub wycieczki. Umowa zawarta w tej sytuacji jest nieważna! - przypomina UOKiK w swoim komunikacie.
Podkreślono również, że sprzedawcy często wywierają presję na uczestnikach, zachęcając do natychmiastowego zakupu lub podpisania umów.
Jak się bronić przed oszustami?
Eksperci z UOKiK radzą, aby unikać podpisywania jakichkolwiek dokumentów pod presją. Zanim podejmiesz decyzję, porozmawiaj z rodziną, znajomymi lub sąsiadami. Ważne jest też, aby zawsze żądać kopii podpisanych dokumentów, zwracać uwagę na dane kontaktowe sprzedawcy, takie jak numer telefonu i adres, oraz na spotkania zabierać bliską osobę.
Dzięki świadomości swoich praw oraz zastosowaniu podstawowych zasad ostrożności można uniknąć kosztownych błędów. Seniorzy, mimo że są szczególnie narażeni na oszustwa, mogą skutecznie się bronić, stosując się do zaleceń UOKiK i pozostając czujnymi wobec nieuczciwych praktyk sprzedawców.