Kontrola trzeźwości pracownika. W życie weszła nowelizacja Kodeksu Pracy
We wtorek, 21 lutego 2023 roku weszła w życie nowelizacja Kodeksu Pracy. Pracodawca może sam skontrolować trzeźwość pracowników.
Kontrola trzeźwości w regulaminie pracy
"Jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe przewidują prewencyjną kontrolę trzeźwości, pracodawcy będą mogli przy użyciu alkomatu skontrolować swoich pracowników. W innych przypadkach taką kontrolę będzie przeprowadzać policja. Takie same zasady będą miały zastosowanie w przypadku podejrzenia zażycia innych substancji odurzających" - wyjaśniła Marlena Maląg, szefowa MRiPS, cytowana przez money.pl.
Co ważne, pracodawcy będą mogli skontrolować w ten sposób nie tylko pracowników zatrudnionych na etacie, ale także na umowach zleceniu czy samozatrudnionych, także osób pracujących zdalnie.
Kontrola z zachowaniem godności pracownika
W przepisach zastrzeżono, że kontrola nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Badanie można przeprowadzić jedynie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego.
Informacja o wyniku testu, o ile to nie będzie wynik negatywny, będzie przechowywana w aktach pracownika.
Wcześniejsze przepisy
Do tej pory pracodawca mógł uzyskać informację o obecności alkoholu lub narkotyku w organizmie jedynie za jego zgodą.
Przed nowelizacją nie były także jasno sprecyzowane zapisy dotyczące pracy zdalnej.