Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > Krajowy Rejestr Długów podał dane. Prawie połowa Polaków ma problem
Angelika Czarnecka
Angelika Czarnecka 27.12.2024 12:25

Krajowy Rejestr Długów podał dane. Prawie połowa Polaków ma problem

telefon
Fot. pixabay/TeroVesalainen

Okres świąteczny co roku oznacza wzmożoną aktywność oszustów. Niestety wielu Polaków nadal nabiera się na ich sztuczki za pośrednictwem połączeń telefonicznych. Jak wynika z najnowszego badania ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów, niemal połowa obywateli pada ofiarą takiego przekrętu i traci przy tym oszczędności. Jak to możliwe i w jaki sposób możemy się przed takim scenariuszem uchronić?

Oszustwo przez internet i telefon. Zatrważające statystyki

O oszustwach internetowych czy telefonicznych słyszymy nie od dziś. Niestety coraz częściej przestępcy podejmują działania, które całkiem potrafią zbić z tropu.

Jak podano 27 grudnia br. w informacji opisującej badanie, aż 37 proc. Polaków doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub próby za pomocą telefonu. Więcej, bo aż 47 proc. stanowiły osoby, które dały się nabrać przez e-maila, a 40 proc. poprzez SMS-a. 

Netflix otrzymał właśnie nową funkcję. Nie wszyscy z niej skorzystają

Próba wyłudzenia danych osobowych. Polacy wciąż wiedzą za mało

Zadziwić może jednak fakt, że nie tylko osoby starsze się nabierają. Niestety wiedza dot. prób wyłudzania danych osobowych wśród młodych Polaków także jest dość niska. "To tym bardziej niepokojące, że 41 proc. młodych osób w wieku 18-24 lata ocenia poziom swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoki lub bardzo wysoki. To najwyższy odsetek spośród wszystkich grup wiekowych” - zaznacza ekspert Bartłomiej Drozd, cytowany w informacji.

Aż 54 proc. młodych obywateli doświadczyła oszustwa za pośrednictwem wiadomości SMS, 48 proc. otrzymało fałszywego e-maila, a 27 proc. osób miało do czynienia z oszustem podczas rozmowy telefonicznej.

Jak nie dać się oszukać na dane osobowe?

Jak czytamy na stronie ChronPESEL.pl istnieje wiele dróg, które przez nasz brak ostrożności mogą bardzo szybko zaprowadzić oszustów do naszych oszczędności. Jeśli nie chcemy ich stracić, nie wolno zapomnieć o zachowaniu czujności.

Przede wszystkim nie należy klikać w linki przesłane w SMS-ach oraz podawać danych osobowych obcym ludziom przez telefon. Zamiast tego warto uruchomić monitoring aktywności numeru PESEL, śledzić ostrzeżenia w mediach, weryfikować strony internetowe, reagować w każdej podejrzanej sytuacji.