Legendarna marka wróci na polskie drogi. Firma z Wrocławia przedstawiła prototyp pojazdu
Od wielu lat słyszymy o różnych projektach, które miałyby zapowiadać wielki powrót polskiej motoryzacji. Ostatnio jest głośno przede wszystkim o Izerze. Jak się okazuje, od kilku lat we Wrocławiu opracowywany jest inny projekt, informuje auto-swiat.pl.
Powrót Nysy
Nysa w sferze motoryzacyjnej kojarzy się z lekkimi autami dostawczymi, jakie powstawały w drugiej połowie XX wieku. Obecnie samochody pod tą nazwą mają szansę powrotu na polski rynek. Takie plany ma Nysa Zakład Pojazdów S.A.
Nysa Zakład Pojazdów S.A.
„Firma Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck Sp. z o.o., która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych o masie do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego pojazdu dostawczego. Rezultatem było stworzenie nowej spółki, pod nazwą Nysa, która rozpoczęła prace badawcze” - czytamy na oficjalnej stronie przedsiębiorstwa.
Pomysłodawcy projektu nawiązali współpracę m.in. z Politechniką Wrocławską, a także z Instytutami Łukasiewicza, w szczególności z Górnośląskim Instytutem Technologicznym i firmami z obszaru zaawansowanych technologii, informuje portal motofakty.pl.
Ciekawy projekt
Co istotne, jest to przedsiębiorstwo o całkowicie polskim kapitale, które pod marką Nysa przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowoczesnych, w pełni elektrycznych samochodów dostawczych. Projekt opracowywany jest od sześciu lat, a firma rozpoczęła prace nad autem nie od nadwozia, a od napędu i podwozia. Rama ze sprawnym układem napędowym, wraz ze szkieletem roboczym kabiny pojazdu została zaprezentowana podczas Poznań Motor Show 2023.
Twórcy stawiają na polskie komponenty
Jak podkreśla portal, rama pojazdu została zaprojektowana i zbudowana w Polsce. To samo dotyczy elektrycznego układu napędowego, który ma 185 KM i 360 Nm. Akumulatory także pochodzą z polskich fabryk. Nysa Zakład Pojazdów S.A. podpisała umowy m. in. z firmą Drabpol oraz BMZ Poland.
Rama ma homologację i już dziś producent może ją wytwarzać. Obecnie firma pracuje nad projektem kabiny kierowcy i pasażera. Zbudowane już zostały jeżdżące prototypy, a produkcja ma ruszyć w 2025 r.