Zaskakujące dane na temat Lidla. Okazuje się, że za wiele rzeczy tam słono przepłacasz
Lidl drugą najdroższą siecią
Specjaliści ASM Sales Force Agency przeprowadzili dziesiąte badanie cen przykładowego koszyka zakupowego. Jest to zestawienie najpopularniejszych produktów, które kupują Polacy. Pierwsze zaskoczenie: Niemiecki dyskont Lidl okazał się drugą najdroższą siecią. Eksperci sprawdzili też, jak zmieniały się ceny produktów w różnych sieciach handlowych.
I tu pojawia się zaskoczenie: Pomimo wzrostu inflacji ceny sprawdzanych produktów nie uległy dużej zmianie, a jeśli już, to się obniżały. Wynika to z coraz większej rywalizacji sieci handlowych.
- Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów - jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy - tłumaczy Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA, cytowany przez asmsalesforce.pl.
- Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża w budowana jest prawdopodobnie na innych produktach - wyjaśnia ekspert cytowany przez asmsalesforce.pl.
W grudniu płaciliśmy tyle samo
ASM Sales Force Agency podaje, że przeciętna wartość koszyka zakupów w grudniu wyniosła 228,49 zł, czyli praktycznie tyle samo co, w poprzednim miesiącu (różnica 0,39 zł). Zakupy skomponowane tylko z najdroższych produktów podrożały o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu) i podobnie było w przypadku produktów najtańszych - wzrost o prawie 5 zł (z 156,73 zł do 161,7 zł). Różnica w cenach produktów najtańszych i najdroższych pozostaje prawie dwukrotna.
Auchan najtańszy, Lidl wśród najdroższych
Najtańszą siecią w 2019 roku był Auchan, choć odnotowano tam podwyżki cen w miesiącach przypadających na wakacje. W dalszej kolejności, ale wciąż poniżej średniej, uplasowały się kolejno Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sieć Intermarche zajęła miejsce dokładnie w środku zestawienia (wyznaczając jego medianę). Wśród najdroższych sklepów znalazły się E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.
Badanie przeprowadzone przez ASM SFA opiera się na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (czyli najdroższy koszyk) nie musi oznaczać, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie - nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy artykułów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze artykuły.