Pociągi po latach mogą wrócić na ważną linię. Rusza projekt remontu trasy
PKP Polskie Linie Kolejowe ruszają z projektem remontu linii kolejowej 49 ze Śniadowa do Łomży. Inwestycja pozwoli na przywrócenie pasażerskiego ruchu z Łomży do Białegostoku oraz Warszawy. Środki na ten cel mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego, a więc są to pieniądze z Unii Europejskiej.
Linia kolejowa istotna dla regionu
Powrót pociągów pasażerskich do Łomży stałby się wydarzeniem historycznym. Ostatni przejazd pasażerski odbył się ponad 30 lat temu. Remont poprawi dostęp do kolei we wschodniej części Polski. Nowe, zmodernizowane stacje i dworce zapewnią szybkie połączenie miasta z Białymstokiem oraz Warszawą. 26 czerwca 2020 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Marszałkiem Województwa Podlaskiego umowę o dofinansowanie prac z RPO. Samorząd województwa rozdysponuje na ten cel pieniądze z budżetu zaplanowanego na lata 2014-2020. Środki mają zostać przeznaczone na wykonanie dokumentacji projektowej - czytamy w portalu Rynek Kolejowy.
– Zarząd Województwa Podlaskiego przyznał ponad 4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na przygotowanie dokumentacji projektowej, ponieważ linia kolejowa nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Podpisana dziś umowa z PKP Polskie Linie Kolejowe jest ważnym krokiem na drodze realizacji tej inwestycji – zaznaczył Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego, cytowany przez Rynek Kolejowy.
Pociąg do Łomży
Jak dowiadujemy się z branżowego portalu, wykonawca dokumentacji przygotuje także wnioski o dofinansowanie z budżetu RPO na lata 2021-2027 odbudowy kolei. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w II kwartale 2023 roku. Realizację robót przewidziano na okres nowej perspektywy budżetowej, nie są jednak jeszcze znane ramy finansowe.
Zgodnie z założeniami projektu, linia ma mieć 17-kilometrów długości. Na całej trasie planowana jest budowa nowych torów, rozjazdów, a także instalacji komputerowego sterowania ruchem. Przebudowana ma zostać stacja pasażerska w Łomży - stacja ma stać się regionalnym węzłem przesiadkowym, obsługującym zarówno połączenia kolejowe i autobusowe. Wstępna koncepcja zakłada maksymalną prędkość pociągów pasażerskich do 100 kilometrów na godzinę, ma jednak zostać poddany pod analizę wariant 120 kilometrów na godzinę.
Linia kolejowa przeanalizowana pod każdym względem
Wykonawca dokumentacji ma także dokonać pogłębionych analiz. Sprawdzony ma zostać wariant rozszerzenia inwestycji o przebudowę stacji w Śniadowie. Zapewniłoby to lepszą organizację ruchu pociągów. Zweryfikowana ma zostać także zasadność budowy łącznicy kolejowej, która umożliwiłaby jazdę pociągiem z Łomży do Białegostoku bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Śniadowie - informuje portal Rynek Kolejowy.
Umowa została podpisana na przygotowanie dokumentów i analiz. Finansowanie zasadniczej części inwestycji jest póki co nieznane. Co prawda zgodnie z umową - wykonawca analizy ma przygotować wnioski o finansowanie budowy przez podlaski samorząd w ramach budżetu RPO na lata 2021-2027, ale pojawia się też druga opcja. Jak podnosi Rynek Kolejowy, województwo może także wystąpić o finansowanie z programu Kolej Plus. Łomża została wskazana w uchwale Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją ponad 10 tysięcy mieszkańców, która nie posiada dostępu do sieci kolejowej.