Na początku lipca br. rozpoczęły się konsultacje społeczne programu "Mój rower elektryczny". Narodowy Fundusz Ochrony i Środowiska i Gospodarki Wodnej chciał zachęcić Polaków do nowoczesnej, mało szkodliwej dla środowiska mobilności, dopłacając im do zakupu rowerów elektrycznych do 5 tys. zł. Dla tych, którzy czekali na uruchomienie dopłat, mamy nowe informacje.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała w piątek o sukcesie dotyczącym funduszy strukturalnych. Komisja Europejska potwierdziła, że Polska wypełniła ostatnie warunki potrzebne do wypłacenia pieniędzy. W grze są dziesiątki miliardów euro.
Serwis agronews.pl informuje, że policjanci zatrzymali 40-letnią mieszkankę powiatu tomaszowskiego, która oferując pomoc przy wypełnianiu wniosków o uzyskanie dotacji unijnych, oszukała kilkadziesiąt osób, powodując straty o łącznej wartości ponad 300 tys. zł.
- Wynegocjowaliśmy dla Polski ponad 12,9 miliarda euro. Oznacza to, że to jeden z największych funduszy, jakie udało nam się wynegocjować – przekazał niedawno podczas spotkania z dziennikarzami minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Podczas konferencji prasowej minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda poinformował, że Polska otrzyma z funduszy UE 12,9 miliardów euro.
Na innowacje w przedsiębiorstwach Unia Europejska w latach 2021-2027 przekazała prawie 8 mld euro w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Ponad połowa pieniędzy FENG przeznaczona będzie dla przedsiębiorców, którzy planują innowacje i projekty badawczo-rozwojowe. Duża pula pieniędzy aż prosi się, by z niej skorzystać, a w tym polskim przedsiębiorcom pomóc może usługa informacyjna Innovation Coach.
Europejskie stowarzyszenia sędziowskie zaskarżyły w Sądzie Unii Europejskiej decyzję Rady UE o zatwierdzeniu polskiego Krajowego Planu Odbudowy - podaje agencja Reuters. Zdaniem rzecznika rządu takie działania nie wpływają na ważność decyzji.
Pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego wyjaśnia...Partnerstwo publicznoprywatne może zapewnić dużo efektywniejszą realizację znacznej części inwestycji objętych wsparciem w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.Projekty inwestycyjne ze wsparciem funduszy unijnych mogą być realizowane jednocześnie w partnerstwie publiczno-prywatnym – to tzw. hybrydowe PPP. Łączenie środków z UE z PPP przynosi wiele korzyści, takich jak efektywniejsza realizacja projektu przez partnera prywatnego dzięki zaangażowaniu jego knowhow, możliwość przekazania części ryzyka partnerowi prywatnemu czy stabilność jakości świadczenia usług przez cały, wieloletni okres trwania umowy o PPP.Jak to wygląda w praktyce? Podmioty publiczne, już na etapie rozważania sposobu realizacji przedsięwzięcia, każdorazowo przeprowadzają wstępną ocenę czy inwestycja może być realizowana w PPP. Projekt klasyfikujemy jako potencjalnie hybrydowy wówczas, kiedy możemy pozyskać dofinansowanie UE w ramach krajowego lub regionalnego programu operacyjnego, a finansowanie zapewniane przez partnera prywatnego będzie uzupełniało nakłady niezbędne do sfinansowania projektu.Warto wiedzieć, że o środki UE może starać się zarówno podmiot publiczny, jak i partner prywatny. Gdy beneficjentem dotacji unijnej jest podmiot publiczny środki unijne stanowią jego udział w finansowaniu projektu PPP. Część finansowania projektu PPP, którą w takiej sytuacji wnosi partner prywatny rozliczna jest natomiast jako wkład własny beneficjenta w projekcie UE. Ponieważ dotacja obniża wartość nakładów inwestycyjnych, które musi zapewnić partner prywatny opłaty pobierane od użytkowników również są niższe niż w przypadku, gdy to partner prywatny finansuje w całości etap budowy.W jaki sposób przygotować projekt PPP z dofinansowaniem UE? Wniosek o pozyskanie dotacji z UE musi potwierdzać, że projekt inwestycyjny spełnia wszystkie wymogi konkursu o dotację unijną, a przede wszystkim, że jest on wykonalny – co potwierdza studium wykonalności. Podobnie jak w przypadku projektów PPP, dla których wykonuje się ocenę efektywności poświadczającą, że projekt jest uzasadniony, wykonalny i korzystny dla interesu publicznego. Zakres analiz w wielu aspektach się pokrywa przez co nie wykonuje się podwójnej pracy.Przed wyborem partnera prywatnego wniosek o środki UE może złożyć jedynie podmiot publiczny. Takie rozwiązanie pozwala zaplanować i określić warunki przyznania dotacji, które następnie będą uwzględnione w postępowaniu na wybór partnera prywatnego. Podmiot publiczny musi jednak pamiętać, że jeżeli w trakcie negocjacji partner prywatny zaproponuje innowacyjne rozwiązania, których nie obejmuje umowa o dofinansowanie unijne, konieczne będą zmiany tej umowy.Po podpisaniu umowy o PPP zarówno partner prywatny, jak i podmiot publiczny może wnioskować o dotację UE. Strona, która zostanie beneficjentem środków UE jest odpowiedzialna za sprawozdawczość i monitorowanie projektu, szczególnie w kontekście jego trwałości.Przygotowanie i realizacja hybrydowego projektu PPP łączy korzyści jakie niosą ze sobą dwie formuły realizacji przedsięwzięcia: PPP i dofinansowanie unijne. Takie czynniki jak zakres przeprowadzanych analiz, konieczność zapewnienia transparentności postępowania oraz zasady monitorowania projektu w fazie realizacji w hybrydowym PPP wymagają niewiele większego zaangażowania niż w projekcie PPP bez dofinansowania unijnego.Dobrym przykładam projektu hybrydowego PPP jest projekt termomodernizacji budynków oświatowych w Zgierzu. Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja 24 placówek oświatowych w mieście. Środki UE zostały wniesione do projektu w postaci wkładu podmiotu publicznego. Mechanizm wynagrodzenia partnera prywatnego to opłata za dostępność powiązana z osiągnięciem zadeklarowanych oszczędności energetycznych, które mogą sięgać nawet 60%.
Prezydent Andrzej Duda ratyfikował Fundusz Odbudowy. Choć to dopiero drugi krok na drodze unijnych pieniędzy, to po sejmowych awanturach można go nazwać milowym. Polska w ciągu kilku lat ma otrzymać niemal 770 mld zł z UE.Z tego artykułu dowiesz się:Kiedy prezydent podpisał ustawę o Funduszu OdbudowyCo powiedziałIle pieniędzy dostanie Polska
PKP Polskie Linie Kolejowe ruszają z projektem remontu linii kolejowej 49 ze Śniadowa do Łomży. Inwestycja pozwoli na przywrócenie pasażerskiego ruchu z Łomży do Białegostoku oraz Warszawy. Środki na ten cel mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego, a więc są to pieniądze z Unii Europejskiej.