BiznesINFO.pl Turystyka Linie lotnicze pod okiem kontrolerów. UE tropi "ekościemę". Kto oszukuje?
Fot. Flickr.com/zdjęcie ilustracyjne

Linie lotnicze pod okiem kontrolerów. UE tropi "ekościemę". Kto oszukuje?

14 maja 2024
Autor tekstu: Michał Górecki

Komisja Europejska, przy pomocy krajowych organów ścigania, wszczęła śledztwo ws. 20 linii lotniczych, które miałyby wprowadzać klientów w błąd, stosując praktyki greenwashingu. Niedługo później wyciekły nazwy przewoźników, którzy podlegają kontroli. To najwięksi gracze branży.

Greenwashing w liniach lotniczych. Komisja Europejska bada rewelacje o ograniczeniu CO2

Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu postępowań we wtorek, 30 kwietnia br. W krótkim oświadczeniu, pierwotnie nieuwzględniającym nazw konkretnych przewoźników, czytamy, że śledczy oczekują od firm, by te wyjaśniły, w jakim stopniu twierdzenia, że emisje CO2 spowodowane lotem można zrekompensować projektami klimatycznymi lub wykorzystaniem paliw zrównoważonych , można uzasadnić naukowo . To przekazy marketingowe, spójne dla wszystkich linii lotniczych objętych postępowaniem.

Jeżeli chcemy świadomych konsumentów, to zasługują oni na dokładne i naukowe dane, a nie niejasne lub fałszywe twierdzenia - napisała w oświadczeniu Vera Jurova, unijna komisarz ds. wartości i przejrzystości (transparentności).

Po kilku dniach część objętych postępowaniem linii lotniczych wydało oświadczenie; wiadomo, że wśród 20 przewoźników znalazły się KLM Royal Dutch Airlines , Norwegian Air Shuttle i kilka grup z niemieckiej Lufthansy: wśród nich Brussels Airlines, Swiss, Austrian Airlines, Air Dolomiti i Eurowings - wymienia po konferencji prasowej rzecznik Grupy Lufthansa agencja Reuters. Z kolei zarząd norweskiego przedsiębiorstwa w przesłanym do agencji oświadczeniu przekazał, że otrzymał list (z KE) i obecnie “pracuje nad zapoznaniem się z treścią”, a firma odniesie się do sprawy w wyznaczonym terminie.

Zobacz też: EEC 2024: Chiński szach w Europie? “Nie chce, ale musi kupować”

Nazwy pozostałych przewoźników, jak dotąd, nie wyciekły. Unijni kontrolerzy przekazali, że nie będą ujawniane w trakcie śledztwa, by nie narazić firm na straty wizerunkowe.

"Rozwiązania oderwane od rzeczywistości". Rzecznik Abramowicz o sytuacji biznesu w Polsce

Greenwashing. Co to jest?

Praktyki greenwashingowe to działania firm, które polegają na wprowadzeniu opinii publicznej w błąd, przez deklarowanie rozwiązań proekologicznych. W przypadku przewoźników chodziłoby o deklarowanie zmniejszenia tzw. śladu węglowego na osobę przez stosowanie np. zrównoważonych paliw albo rozwiązań technologicznych wpływających na redukcję CO2.

Greenwashing w Polsce

Greenwashing jest obwarowany licznymi regulaminami i przepisami prawa krajowego także w Polsce. Nie tak dawno, w marcu 2023 r., Rada Reklamy (Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy Kodeks Etyki Reklamy) znowelizowała Kodeks, będący zbiorem wytycznych dobrych praktyk podczas komponowania przekazów marketingowych dot. środowiska:

  • nie mogą naruszać społecznego zaufania do działań podejmowanych na rzecz ochrony środowiska naturalnego;
  • przekaz reklam nie może być niezgodny ze stanem faktyczny, niemierzalny lub niemożliwy do zweryfikowania;
  • powinny być sformułowane w sposób przejrzysty, prosty i zrozumiały;
  • wszelkie zastrzeżenia lub warunki, od których zależy prawdziwość reklam, powinny być w nich wskazane;
  • powinny odnosić się do konkretnego produktu lub działania reklamodawcy;
  • korzyści środowiskowe wskazane w reklamach muszą być związane z właściwościami produktu, gdy występują okresowo, należy o tym poinformować odbiorcę;
  • ogólna prezentacja przedmiotu danej reklamy nie może wprowadzać w błąd co do istnienia korzyści środowiskowych;
  • zawierać zrozumiałe uzasadnienie dla odbiorcy dot. m.in. wpływu na środowisko;
  • reklamy zawierające porównania powinny porównywać jedną lub więcej istotnych, adekwatnych, weryfikowalnych i reprezentatywnych cech tych produktów oraz wskazywać kryteria porównania.
Inwestor zdecyduje o polityce miasta. Europejski Kongres Gospodarczy
Obserwuj nas w
autor
Michał Górecki

Dziennikarz portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Goniec.pl. Opisywałem relacje sektora samorządowego z NGO w trakcie i po kampanii wyborczej w 2018 r. Przez 3 lata pisałem o najciekawszych procesach karnych i cywilnych z południowej Polski. Zanim Justin Welby koronował Karola III, rozmawiałem z Brytyjczykami na Westminster, a po koronacji – z tymi skandującymi „Not my King”. Opisywałem drogę synodalną w Kościele Powszechnym i jej lokalne ścieżki w polskich parafiach. Współpracowałem z reprezentantami firm dealerskich, żeby opisać przemiany gospodarcze i społeczne z przełomu wieków i zrelacjonować najbardziej efektywne praktyki marketingowe. Jeśli nie odbieram, to znaczy, że jestem z psem w lesie.
[michal.gorecki@biznesinfo.pl]

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat