Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > mBank podnosi alarm. Wydano ważny komunikat, sprawa dotyczy wszystkich klientów
Ewa Matysiak
Ewa Matysiak 07.04.2025 09:19

mBank podnosi alarm. Wydano ważny komunikat, sprawa dotyczy wszystkich klientów

mBank
fot. Marek BAZAK/East News

mBank należy do grona największych banków komercyjnych w Polsce pod względem liczby obsługiwanych klientów. Według szacunków, w drugim kwartale 2024 roku korzystało z jego bankowości internetowej niemal 3,2 miliona aktywnych użytkowników. To właśnie do nich skierowany jest ważny komunikat dotyczący bezpieczeństwa finansowego — zapoznanie się z jego treścią jest niezwykle istotne dla każdego klienta.

Polacy znów nabijani w butelkę. Chodzi o klientów mBanku

W ubiegłym tygodniu Santander opublikował ważny komunikat, który powinien zwrócić uwagę wszystkich jego klientów. Choć minęło już kilka dni, zagrożenie wciąż pozostaje realne i nie zanosi się, by szybko zniknęło. Teraz z podobnym ostrzeżeniem wystąpił również mBank.

Rozwój nowych technologii, w tym mediów cyfrowych i sztucznej inteligencji, niesie ze sobą wiele korzyści. Niestety, równocześnie stwarza nowe możliwości dla oszustów, którzy nie cofną się przed niczym, by wyłudzić pieniądze od osób nieświadomych zagrożenia. Najnowszy komunikat mBanku dotyczy wzmożonej aktywności przestępców, która nasila się w okresie świątecznym. Część klientów polskich banków jest w niebezpieczeństwie. 

Czytaj więcej: mBank ma nowego prezesa. Poprzedni odszedł do Pekao S.A.

Natalia Ziółkowska, Daniel Ferreri
Miał milionowe wyświetlenia. Teraz ma milionowy biznes. Daniel Ferreri dla BiznesInfo: „Zainwestowałbym w Dubaju”
Hiszpania się przejadła. Teraz tu Polacy kupują mieszkania. Kuszą rajskie plaże, ale jest haczyk "Co łaska", czyli ile? Tyle Polacy dają na tacę w kościele. Wyniki sondażu mówią same za siebie

mBank apeluje do swoich klientów. Przestępcy zmienili sposób działania

Oszuści ewoluują niczym pokemony - z niezwykłą łatwością i sprytem potrafią dostosować swoje metody działania do pojawiających się zabezpieczeń, by zaskoczyć swoje ofiary i zdobyć ich zaufanie. Wciąż działają przestępcy podszywający się pod członków rodziny, jak w przypadku oszustw "na wnuczka" czy "na policjanta", których ofiarami najczęściej padają osoby starsze – nasze babcie, dziadkowie, rodzice czy ciocie. Coraz częściej pojawiają się też wyrafinowani oszuści, którzy łamią serca… i zabezpieczenia do kont. Podszywający się pod celebrytów, np. Michała Szpaka, poprzez deklaracje miłości bezwzględnie manipulują i wyłudzają od ludzi ich życiowe oszczędności.

Telefon
fot. canva

Ryzyko poniesienia wielkich strat istnieje także w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba przedstawiająca się jako doradca inwestycyjny czy konsultant kontaktujący się w imieniu danego banku. mBank podchodzi do sprawy z pełną powagą i zdecydowanie ostrzega swoich klientów. Doszło bowiem do zmiany dobrze znanego schematu oszustwa.

W rozmowie cyberprzestępcy informują o rzekomym ataku hakerów czy problemach technicznych i nakłaniają do instalacji aplikacji mobilnej “umożliwiającej przywrócenie bezpieczeństwa konta”, przelanie środków na inne rachunki czy podanie w tym celu kodu BLIK. Zdarza się również, że dzwoniący powołuje się na Komisję Nadzoru Finansowego (KNF), co dodatkowo będzie chciał uwiarygodnić fałszywym pismem wysyłanym przez komunikatory internetowe.

Oczywiście jest to podstęp, którego celem jest zdalne kontrolowanie urządzenia i przejęcie danych wrażliwych ofiary. Dzięki nim mogą uzyskać dostęp do kont bankowych, a to z kolei grozi utratą znacznej części lub nawet całych oszczędności. Jako że dzwonią w sprawach “pilnych”, często ulegamy zdenerwowaniu i bezrefleksyjnie wykonujemy ich polecenia. 

Dzwoni "pracownik banku"? Nigdy nie wykonuj żadnych operacji na polecenie osoby dzwoniącej

Eksperci zwracają uwagę, że jeśli zadzwoni do was ktoś podający się za pracownika banku i informujący o rzekomym zagrożeniu waszego konta, należy zachować szczególną ostrożność — można niemal z pewnością przyjąć, że to próba oszustwa. mBank przypomina, że prawdziwi pracownicy są zawsze weryfikowani przez powiadomienie w aplikacji mobilnej, zawierające ich dane – to bezpieczny sposób potwierdzenia tożsamości. 

Czytaj więcej: Pilny apel ekspertów. Polacy masowo dostają tego SMS-a, mogą stracić wszystkie oszczędności

Oszuści nie mają możliwości wysłania takiego powiadomienia, choć mogą próbować podszywać się pod bank, wysyłając fałszywe SMS-y, które mogą je przypominać. Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, natychmiast przerwij połączenie i poinformuj nas o zdarzeniu. Możesz skontaktować się z mLinią, dzwoniąc pod numer +48 42 6 300 800. Pamiętaj też, że w każdej chwili możesz samodzielnie zablokować lub zastrzec kartę za pomocą aplikacji mobilnej.

mBank
fot. mBank Polska/facebook

Należy mieć świadomość, że cyberprzestępcy nie ograniczają się już wyłącznie do kradzieży środków zgromadzonych na kontach bankowych czy wyłudzania danych do logowania w bankowości internetowej. Posuwają się jeszcze dalej – potrafią wciągnąć swoje ofiary w działania będące częścią większego schematu oszustwa, co może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi. Z tego względu należy zachować szczególną ostrożność, a także zadbać o bezpieczeństwo swoich bliskich, zwłaszcza osób starszych. Naiwność, łatwowierność, brak wiedzy zawsze był wykorzystywany do bogacenia się i osiągania korzyści. Dlatego tak istotne jest przeciwdziałanie przemocy finansowej skierowanej wobec seniorów.