Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Meblowy gigant uruchomi własne pociągi. Na tę rewolucję Polacy czekali trzy dekady
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 01.03.2025 17:35

Meblowy gigant uruchomi własne pociągi. Na tę rewolucję Polacy czekali trzy dekady

IKEA, transport
Fot. Konrad Krajewski/Flickr - zdjęcie ilustracyjne

Od lat tory pozostawały nieużywane, a miasto straciło nadzieję na ich ponowne uruchomienie. Teraz sytuacja zmienia się diametralnie. Decyzja międzynarodowej korporacji może przynieść korzyści nie tylko lokalnej gospodarce, ale i całemu sektorowi logistycznemu. Kto stoi za tym ruchem?

Kolej wraca do łask. Nowe inwestycje na horyzoncie

Transport kolejowy od lat przeżywa w Polsce wzloty i upadki. Wiele lokalnych tras zostało wygaszonych, a infrastruktura niszczała przez dekady. Tymczasem nieoczekiwane decyzje inwestorów mogą zwiastować nowy rozdział dla kolei towarowej w kraju.

W ostatnich latach coraz więcej firm zaczyna dostrzegać potencjał transportu kolejowego jako bardziej ekologicznej i efektywnej alternatywy dla transportu drogowego. Eksperci wskazują, że zwiększenie roli kolei może przynieść oszczędności i zmniejszyć emisję spalin, co wpisuje się w globalne trendy zrównoważonego rozwoju.

pociąg 1.jpg
fot. shutterstock/Longfin Media
 
Patryk Wołosz, Donald Tusk
Przedsiębiorców nie stać na minimalną krajową? Kto zapłaci za pomoc Ukrainie
Nawet 550 tys. zł dopłaty do hektara. Wiadomo, jakie warunki trzeba spełnić Wsyp do ziemi, a wiosną rośliny wystrzelą jak z procy. Naturalną odżywkę zrobi nawet amator

Zamknięta linia, która może odmienić układ sił

Jedna z takich zapomnianych tras kolejowych, leżąca w województwie warmińsko-mazurskim, już wkrótce może stać się kluczowym punktem na mapie logistycznej Polski. Linia kolejowa nr 252, łącząca Zajączkowo Lubawskie z Lubawą, przez 30 lat była wyłączona z ruchu. Ostatnie dekady przyniosły jej zapomnienie, ale to wkrótce może się zmienić.

Dlaczego akurat ta trasa przyciągnęła inwestorów? Eksperci podkreślają jej strategiczne położenie - znajduje się w pobliżu jednej z kluczowych magistrali kolejowych, łączących Warszawę z Trójmiastem. To sprawia, że może odegrać istotną rolę w nowoczesnym systemie logistyki. Czy reaktywacja tej linii to zapowiedź szerszych zmian w branży?

IKEA wchodzi na tory. Co to oznacza dla rynku?

Wszystko wskazuje na to, że za nowym projektem stoi IKEA Industry. Jak podaje "Rynek Kolejowy", właśnie ta firma wydzierżawiła linię kolejową nr 252 i planuje wykorzystać ją do celów logistycznych.

Fabryka IKEA w Lubawie to jeden z kluczowych zakładów koncernu. Każdego roku opuszcza ją około 7,5 miliona produktów, z czego 97% trafia na eksport. Dotychczas ogromna skala produkcji oznaczała setki ciężarówek na drogach, co generowało korki i obciążało infrastrukturę. Teraz transport kolejowy może to zmienić.

Nie jest to pierwsza inicjatywa szwedzkiego giganta związana z kolejnictwem. Już w ubiegłym roku przeprowadzono testowy przejazd pociągu towarowego, co sugerowało, że firma ma poważne plany w tym obszarze. Przywrócenie funkcjonowania tej linii może być zwiastunem szerszej strategii IKEI, mającej na celu redukcję śladu węglowego i optymalizację łańcucha dostaw.

ikea.jpg
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
 

IKEA Industry oficjalnie potwierdziła przejęcie linii kolejowej nr 252. Firma planuje stopniowe jej modernizowanie i dostosowanie do potrzeb transportu towarowego. "To duży krok w stronę zrównoważonej logistyki" – podkreśla przedstawiciel IKEA Industry Polska.

Czy inne firmy pójdą tym śladem? Decyzja IKEI pokazuje, że transport kolejowy może być opłacalnym rozwiązaniem dla sektora przemysłowego. To może być początek nowej ery w logistyce i dowód na to, że kolej może być przyszłością transportu towarowego.