Nie koniec zmian w szkołach, Ministerstwo Edukacji wprowadza nowy przedmiot. Przydatny w życiu?
Ministerstwo Edukacji wprowadza nowy przedmiot
Od 1 września 2020 roku uczniowie szkół średnich będą mieć do swojej dyspozycji o jeden przedmiot więcej. Minister edukacji wydał rozporządzenie, zgodnie z którym do podstawy programowej dochodzi nowy przedmiot - język łaciński i kultura antyczna. Zgodnie z dokumentem, przedmiot ma być dodatkowy i to dyrektor placówki zadecyduje, czy znajdzie się w planie lekcji. Do tej pory dyrektorzy mogli wybierać spośród przedmiotów takich jak: plastyka, muzyka, czy filozofia.
“Rolą przedmiotu język łaciński i kultura antyczna realizowanego w zakresie podstawowym jest wyposażenie uczniów w umiejętność czytania pod kierunkiem nauczyciela prostych tekstów łacińskich. Celem zajęć nie jest przekazywanie uczniom wiedzy deklaratywnej o języku i jego strukturze gramatycznej, ale kształcenie przede wszystkim umiejętności oraz pokazanie uczniom oddziaływania języka łacińskiego oraz kultury grecko-rzymskiego antyku na języki i kulturę europejską wieków późniejszych” - głosi rozporządzenie.
Wprowadzenie języka łacińskiego nie wydaje się złym pomysłem, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że może być on przydatny w nauce innych języków romańskich, nie mówiąc już o ułatwieniu późniejszych studiów na kierunkach medycznych, czy humanistycznych. Należy zwrócić uwagę, że podstawa programowa dla przedmiotu nie jest nastawiona na naukę łaciny w sposób, który znaliśmy do tej pory. Przedmiot ma służyć nauce czytania nieskomplikowanych tekstów pod kierunkiem nauczyciela. Rozwijane będą m.in.:
-
znajomość podstawowych faktów dotyczących twórczości wybranych, ważnych autorów piszących po łacinie,
-
świadomość relacji pomiędzy językami używanymi w Europie i wykorzystywanymi przez nie alfabetami,
-
podstawowa znajomość wybranych, ważnych zjawisk z zakresu antycznej historii, filozofii, prawa, mitologii, religii, literatury, sztuki i architektury oraz tradycji antyku w kulturze europejskiej i polskiej;
-
znajomość wybranych pojęć i terminów z zakresu humanistyki oraz ich grecko-rzymskiego rodowodu.
Podstawa zakłada raczej naukę rozumienia podstaw gramatyki z pomocą tabelek, których uczeń nie będzie musiał opanowywać na pamięć. Oprócz tego, przedmiot ma wskazywać na to w jaki sposób łacina oddziaływała na kształtowanie się języków na świecie, a także badać najbardziej doniosłe dzieła łacińskojęzyczne.