Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > NFZ staje po stronie pacjentów. Tak złożysz skargę na lekarza
Julia Bogucka
Julia Bogucka 02.03.2025 11:07

NFZ staje po stronie pacjentów. Tak złożysz skargę na lekarza

Lekarka
Fot. nortonrsx/Getty Images/CanvaPro

Wizyty lekarskie często wiążą się z dużym stresem i obawą o zdrowie. Czasami wiążą się także z nadużyciami, których mogą się dopuszczać pracownicy ochrony zdrowia. Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnia, jakie prawa mają pacjenci i jak mogą je egzekwować. Pojawiła się również instrukcja złożenia skargi na medyków oraz placówki.

Pacjenci zapominają, że mają swoje prawa

Dolegliwości zdrowotne mogą sprawić, że jasność umysłu nie jest taka, jaka powinna być. Pacjenci po wypadkach, w silnym bólu lub z innymi problemami potrafią nie myśleć trzeźwo i zapomnieć o prawach, które im przysługują podczas wizyty w gabinecie lekarskim. Niezależnie od tego, czy mowa o rutynowej kontroli, czy nagłej sytuacji, zawsze można z nich skorzystać.

Nawet jeśli nie mamy świadomości istnienia niektórych praw, lekarze mają obowiązek ich przestrzegać. Wciąż jednak warto zaznajomić się z regulacjami, ponieważ ich nieświadomość może znacząco utrudnić naszą wizytę w gabinecie.

lekarz pacjent.jpg
Fot. 89Stocker/CanvaPro

Analizy Naczelnej Rady Lekarskiej jasno wykazały, że Polska odnotowuje najniższą satysfakcję z funkcjonowania systemu ochrony zdrowia na tle krajów OECD. Zgodnie z danymi z 2020 r. tylko 30 proc. respondentów wykazało zadowolenie z wizyt lekarskich. Eksperci jasno wskazują, że dla poprawy wyniku potrzebna jest poważna transformacja całego systemu, tymczasem pacjenci mogą reagować.

Jak się okazuje, mają oni duży wpływ na przebieg spotkania z lekarzem niezależnie od ich okoliczności. Co więcej, w przypadku niespełnienia przez medyka oczekiwań względem prawa, można przeciwko niemu złożyć skargę. Tak warto reagować na potencjalne nieodpowiednie zachowanie.

GIS wydał pilny komunikat, chodzi o znany kosmetyk. Sprawdź, czy masz go w domu Ryanair wprowadza nowe zasady, posypią się kary. Koniec z wnoszeniem dodatkowego bagażu na pokład

NFZ przypomina o prawach pacjenta

W najnowszym komunikacie Narodowy Fundusz Zdrowia postanowił przypomnieć pacjentom, że ci mają wiele praw podczas wizyty lekarskiej. Mowa między innymi o możliwości upoważnienia do dokumentacji medycznej dowolnej osoby, dodatkowo nie musi się to odbywać na piśmie. W wielu przypadkach wystarczy nawet gest, który powinien zostać odnotowany.

Jeżeli nie możesz potwierdzić pisemnie swojej decyzji, np. ze względu na stan zdrowia, możesz np. wskazać osobę gestem i potwierdzić swój wybór skinieniem głowy albo udzielić odpowiedzi na zadane pytanie. Wymagana jest wtedy adnotacja w Twojej dokumentacji medycznej. Osoba upoważniona ma takie prawo także po śmierci pacjenta - tłumaczy NFZ.

EN_01634197_1652.jpg
Fot. Wojciech Olkusnik/East News

Osoba korzystająca z pomocy lekarskiej ma oczywiście prawo do wiedzy o swoim stanie zdrowia, ale również, jeśli ma takie życzenie, może zrezygnować z poznawania takich informacji. Medyk powinien uszanować zdanie pacjenta i nie zdradzać mu szczegółów, które ten wyraźnie wskazał.

Regulacje dotyczą również możliwości wyproszenia osób trzecich z sali, na przykład podczas badania. Lekarzom nie wolno zmuszać pacjenta, aby ten przebywał w obecności kogoś, kogo sobie nie życzy.

Obecność innych osób przy udzielaniu świadczenia, np. studentów medycyny, także wymaga Twojej świadomej zgody. Warunkowanie udzielenia świadczenia od udzielenia takiej zgody i jej wymuszanie jest niezgodne z prawem. Jeżeli pacjent jest małoletni, całkowicie ubezwłasnowolniony lub niezdolny do świadomego wyrażenia zgody, wymagana jest zgoda jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego - przekazano w poradniku.

Te i inne prawa zostały wyróżnione w specjalnym komunikacie Narodowego Funduszu Zdrowia. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że lekarze nie przestrzegają obowiązujących zasad, czemu sprzyjać może między innymi stan zdrowia osoby leczonej. Wtedy należy zareagować, również w tym przypadku NFZ podał instrukcję.

Zobacz: Bez tego urządzenia zapłacisz gigantyczną karę. Przedsiębiorcy muszą to wiedzieć

Tak złożysz skargę na lekarza

Nie jest wcale rzadkością, żeby podczas wizyty lekarskiej wydarzyło się coś, co się nam nie spodoba. Niekiedy nie jest to rzeczywiste łamanie praw pacjenta, a szereg innych uchybień, które lepiej, aby się nie wydarzały. Gdy jednak dochodzi do rażących naruszeń, każdy ma prawo do złożenia skargi. Narodowy Fundusz Zdrowia przewiduje przede wszystkim następujące okoliczności:

  • odmówienie zapisu do lekarza, mimo dostępnych terminów, 
  • niewykonanie zleconych badań, 
  • zobligowanie do zapłacenia za świadczenie, które jest refundowane przez NFZ, 
  • trudności z rejestracją — np. zapisy są dostępne wyłącznie osobiście w określonym terminie, 
  • przypadki, gdy lekarz nie przyjmował pacjentów w godzinach, w których powinien.

Jeśli pacjent doświadczył któregoś z wyżej wskazanych naruszeń, ma prawo do reakcji. Skargę można złożyć na kilka sposobów, może to być między innymi osobista wizyta w delegaturze lub oddziale wojewódzkim NFZ, wysłany list, faks, wiadomość e-mail, a nawet e-Doręczenia lub ePUAP. Widać więc, że opcji jest wiele i z każdej z nich można skorzystać.

Taka skarga powinna zawierać przede wszystkim dane pacjenta, a więc imię, nazwisko i adres do korespondencji, a także dane placówki (lub pracownika medycznego), której dotyczy zgłoszenie oraz szczegółowy opis sytuacji z wyraźnym wskazaniem, których praw dotyczy skarga. NFZ ma wówczas do 30 dni na odpowiedź.

Sytuacje godne zaskarżenia można również zgłosić między innymi do Rzecznika Praw Pacjenta, którego biuro znajduje się w Warszawie przy ul. Płockiej 11/13. Ten organ poza wymienionymi wyżej sprawami zajmuje się również między innymi niewłaściwym traktowaniem przez pracownika ochrony zdrowia, wystąpieniem błędów lekarskich czy naruszaniem prawa do godności i intymności pacjenta.