Nie Biedronka, nie Lidl. Oto najtańsza sieć sklepów w Polsce
Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego w 13 z 14 zbadanych przez agencję sieci wzrosła o 12 zł w porównaniu do stycznia i o 50 zł w skali roku. Tytuł najtańszego sklepu należy wciąż do hipermarketu Auchan. Podium zamykają Lidl i Makro. Na jakich miejscach uplasowały się pozostałe sklepy?
Auchan utrzymał pozycję lidera
To już kolejny miesiąc z rzędu, kiedy w badaniu autorstwa ASM Sales Force Agency sieć hipermarketów Auchan wylądowała na podium rankingu. Oczywiście należy mieć na uwadze, że agencja bada ceny tylko wybranych 40 produktów, a nie całej oferty.
W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 243,92 zł. To o 10,77 zł, czyli o 4,62 proc. więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,40 zł (Lidl) i 30,16 zł (Makro Cash & Carry) – czytamy w komunikacie ASM.
Najdroższy okazał się kanał e-grocery
W 13 na 14 sieci objętych badaniem ceny produktów w lutym były znacznie wyższe od tych odnotowanych w styczniu. Średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 285,46 zł, czyli o 11,75 zł więcej niż w pierwszym miesiącu 2023 roku (wzrost o 4,29 proc.). Największe podwyżki nastąpiły w sieci hipermarketów Kaufland oraz Carrefour (kolejno o 9,23 proc. i 7,78 proc.). Natomiast spadek cen o 2,29 proc. odnotowano jedynie w przypadku Lidla.
W ubiegłym miesiącu najdroższy okazał się kanał e-grocery, w którym za koszyk analizowanych produktów należało zapłacić 323,97 zł, czyli o 33 proc. więcej niż w sieci Auchan.
Źródło: ASM Sales Force Agency.
Jakie produkty podrożały najbardziej?
Najbardziej niepokojący jest fakt, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowaliśmy podwyżki cen we wszystkich badanych kategoriach*. Największe wzrosty, na poziomie 53,5 proc. widzimy w przypadku wytypowanych w badaniu produktów tłuszczowych. Rosnące ceny u producentów, wysokie koszty energii, paliwa i koszty pracy powodują, że sprzedawcy są zmuszeni kolejny raz podnosić ceny – komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
*Badane kategorie: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.