Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Nie tylko PKO BP. Trzy wielkie banki ostrzegają klientów. Wypłać gotówkę, zanim będzie za późno
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 28.02.2025 14:21

Nie tylko PKO BP. Trzy wielkie banki ostrzegają klientów. Wypłać gotówkę, zanim będzie za późno

bank, pko bp
Fot. Ali Mkumbwa/Unsplash

Oprócz zachowywania codziennej ostrożności wobec różnorodnych zagrożeń, które mogą narazić ich finanse na niebezpieczeństwo ze strony cyberprzestępców, niezwykle istotne jest także systematyczne monitorowanie komunikatów publikowanych przez banki. Polacy powinni być czujni i na bieżąco śledzić sytuację — w najbliższych dniach trzy wielkie instytucje bankowe zapowiedziały wyłączenie części usług. Czy warto zawczasu wypłacić gotówkę i przygotować się na przerwę? Sprawdzamy szczegóły.

Pierwsze zapowiedzi banków – co już wiadomo?

Świadome podejście do ochrony swoich środków finansowych oznacza nie tylko znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa, ale także ich konsekwentne stosowanie w codziennym życiu. Obejmuje to m.in. tworzenie silnych, unikalnych haseł do kont bankowych i innych usług internetowych. Prócz tego, unikanie klikania w podejrzane linki oraz weryfikację wiarygodności nadawców wiadomości e-mail czy SMS.

Równie istotna jest szybka reakcja na wszelkie ostrzeżenia ze strony banków. Oznacza to regularne sprawdzanie komunikatów ostrzegających o nowych metodach działania cyberprzestępców, natychmiastowe zgłaszanie podejrzanych transakcji, a także odpowiednie przygotowania w razie planowanych prac serwisowych.

Nadchodzący weekend może przynieść poważne utrudnienia dla klientów kilku banków. Instytucje zapowiadają prace serwisowe, które wpłyną na dostępność niektórych usług. Na liście utrudnień znajdują się nie tylko przelewy czy dostęp do bankowości mobilnej. Co to oznacza dla klientów? 

Zrób to, a drzewa owocowe nie przemarzną. Każdy szanowany rolnik powinien znać te sposoby Zmiany w rolniczych emeryturach. KRUS gotowy, za chwile się zacznie

Jakie usługi mogą być niedostępne?

Aż trzy banki poinformowały klientów o planowanych pracach technicznych. Choć komunikaty pojawiły się już kilka dni temu, wiele osób nadal może nie być świadomych nadchodzących utrudnień. 

Wiadomo, że ograniczenia obejmą przede wszystkim bankowość internetową i mobilną. Możliwe chwilowe trudności w wykonywaniu przelewów, korzystaniu z aplikacji mobilnych i logowaniu do serwisów bankowych. To jednak nie wszystko – część operacji może być niemożliwa do zrealizowania nawet przez kilka godzin. 

Banki PKO BP, ING Bank Śląski oraz Bank Pocztowy ostrzegają, że w określonych godzinach mogą nie działać bankomaty oraz wpłatomaty. Problemy mogą pojawić się nawet wcześniej niż oficjalnie podawane godziny przerw. 

W przypadku ING Banku Śląskiego klienci muszą liczyć się z dodatkowymi ograniczeniami, obejmującymi m.in. płatności BLIK, szybkie przelewy oraz transakcje kartami w internecie wymagające autoryzacji 3D Secure.

Dodatkowo ING informuje, że w trakcie prac serwisowych nie będzie można złożyć wniosku o kredyt, założyć nowego konta czy zmienić limitów transakcyjnych kart. To ważne szczególnie dla osób, które planowały większe zakupy lub istotne operacje finansowe w weekend. Osoby uzależnione od płatności mobilnych powinny rozważyć inne formy płatności, by uniknąć trudności.

bank 2.jpeg
Fot. materiały własne

O której godzinie wystąpią utrudnienia i co zrobić, by uniknąć problemów?

Największe przerwy planowane są na noc z soboty (1 marca) na niedzielę (2 marca). PKO BP zapowiada, że serwis iPKO oraz aplikacja IKO mogą działać niestabilnie w godzinach 20:00–08:00. W tym czasie klienci mogą mieć problemy z logowaniem oraz korzystaniem z części funkcji aplikacji.

bank 1.jpg
Fot. materiały własne

ING Bank Śląski informuje o jeszcze dłuższej przerwie: od 23:30 do 6:00. W tym czasie nie będą działać wpłatomaty, bankowość internetowa i mobilna, a także usługa BLIK. Bank Pocztowy natomiast planuje prace serwisowe w nocy z 2 na 3 marca w godzinach 00:00–03:00, co może wpłynąć na możliwość wykonywania płatności kartą.

Co zrobić, aby uniknąć problemów? Eksperci zalecają wcześniejsze wypłacenie gotówki oraz wykonanie kluczowych przelewów przed rozpoczęciem przerwy technicznej. Warto także upewnić się, że karty płatnicze działają poprawnie i mają wystarczające limity transakcyjne, aby uniknąć niespodzianek podczas zakupów.

Banki ostrzegają, że osoby podróżujące za granicę lub planujące ważne transakcje w tych dniach powinny zachować szczególną ostrożność. Może się okazać, że w kluczowym momencie brak dostępu do środków stanie się poważnym problemem. Banki przypominają również, że w nagłych przypadkach warto kontaktować się z infolinią, która pozostaje dostępna przez całą dobę.