Nie tylko promocja. TikTok chce wydawać książki
TikTok osiągnął zawrotną popularność na całym świecie. Na BookToku omawia się i poleca książki, a także tworzy trendy. TikTok zamierza to wykorzystać i stworzyć własne wydawnictwo. Wydawcy zastanawiają się jak wpłynie to na branżę książki.
Tik Tok
ByteDance, chińskie przedsiębiorstwo, które prowadzi TikToka, złożyło wniosek o rejestrację znaku towarowego dla firmy wydawniczej 8th Note Press. Firma zatrudniła także redaktorkę ds. pozyskiwania Katherine Pelz.
Sam Tik Tok nie wydał oficjalnego oświadczenia w tej sprawie, ale jak ustalił New York Times, firma zaczęła już wysyłać zapytania do autorów, w większości takich, którzy wydają książki w modelu self-publishing. Firma podkreślała pomoc w marketingu publikacji.
Self publishing. Pisarka Iwona Herbuś mówi jak wydać książkę samemuObawy autorów i wydawców
Wydawcy i pisarze obawiają się, że gdy TikTok stanie się wydawcą, może promować swoje książki na niekorzyść konkurencji i stworzyć swego rodzaju monopol na TikToku.
Jak podaje “The New York Times” niektórzy wątpią, by nowy wydawca mógł szybko odnieść sukces, ponieważ, jak podkreślają, 70 proc. sukcesu stanowią relacje z drukarniami i sieciami dystrybucji. Niewykluczone, że na początku 8th Note Press skupi się na e-książkach z drukiem na żądanie.
TikTok to potężne narzędzie marketingowe
Media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w promocji. Przekładem jest historia Alex Aster, która spotkała się z setkami odmów ze strony wydawców. Autorka napisała sześć książek, z czego tylko dwutomowa seria Embled Island doczekała się wydania - książki nie sprzedały się jednak zbyt dobrze.
Dziewczyna postanowiła opowiedzieć społeczności TikToka o swoim pomyśle na powieść pt. Lightlark. Filmik stał się viralem, a autorka już tydzień później znalazła nie tylko wydawcę, a także studio, które wykupiło prawa do ekranizacji jej powieści. Książka ukazała się również w polskiej wersji językowej o tym samym tytule.