Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > Nie tylko promocja. TikTok chce wydawać książki
Magdalena Madoń
Magdalena Madoń 07.07.2023 12:18

Nie tylko promocja. TikTok chce wydawać książki

księgarnia
East News

TikTok osiągnął zawrotną popularność na całym świecie. Na BookToku omawia się i poleca książki, a także tworzy trendy. TikTok zamierza to wykorzystać i stworzyć własne wydawnictwo. Wydawcy zastanawiają się jak wpłynie to na branżę książki.

Tik Tok

ByteDance, chińskie przedsiębiorstwo, które prowadzi TikToka, złożyło wniosek o rejestrację znaku towarowego dla firmy wydawniczej 8th Note Press. Firma zatrudniła także redaktorkę ds. pozyskiwania Katherine Pelz.

Sam Tik Tok nie wydał oficjalnego oświadczenia w tej sprawie, ale jak ustalił New York Times, firma zaczęła już wysyłać zapytania do autorów, w większości takich, którzy wydają książki w modelu self-publishing. Firma podkreślała pomoc w marketingu publikacji. 

Self publishing. Pisarka Iwona Herbuś mówi jak wydać książkę samemu

Obawy autorów i wydawców

Wydawcy i pisarze obawiają się, że gdy TikTok stanie się wydawcą, może promować swoje książki na niekorzyść konkurencji i stworzyć swego rodzaju monopol na TikToku.

Jak podaje “The New York Times” niektórzy wątpią, by nowy wydawca mógł szybko odnieść sukces, ponieważ, jak podkreślają, 70 proc. sukcesu stanowią relacje z drukarniami i sieciami dystrybucji. Niewykluczone, że na początku 8th Note Press skupi się na e-książkach z drukiem na żądanie

TikTok to potężne narzędzie marketingowe

Media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w promocji. Przekładem jest historia Alex Aster, która spotkała się z setkami odmów ze strony wydawców. Autorka napisała sześć książek, z czego tylko dwutomowa seria Embled Island doczekała się wydania - książki nie sprzedały się jednak zbyt dobrze.

Dziewczyna postanowiła opowiedzieć społeczności TikToka o swoim pomyśle na powieść pt. Lightlark. Filmik stał się viralem, a autorka już tydzień później znalazła nie tylko wydawcę, a także studio, które wykupiło prawa do ekranizacji jej powieści. Książka ukazała się również w polskiej wersji językowej o tym samym tytule.