BiznesINFO.pl
Niemcy chcą zniszczyć niesprzedane ubrania

Pixabay/DigestContent

Niemcy chcą spalić pół miliarda ubrań. Inne rozwiązania są zbyt kosztowne

28 Lutego 2021

Autor tekstu:

Wiktoria Pękalak

Udostępnij:

Niemcy mają problem z połową miliarda niesprzedanej odzieży i obuwia. Towary zalegają w sklepowych magazynach i nie ma co z nimi zrobić. Rozsądnym rozwiązaniem byłoby przekazanie ich potrzebującym, jednak okazuje się, że handlowcom bardziej opłaca się ubr

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego Niemcy chcą zniszczyć niesprzedane ubrania

  • Co uniemożliwia przekazanie odzieży potrzebującym

  • Jakie kroki podjął rząd

Niemcy chcą spalić pół miliarda ubrań

Niemcy mają nie lada zagwozdkę. W sklepowych magazynach zalega pół miliarda niesprzedanych ze względu na epidemię koronawirusa ubrań z zeszłorocznej kolekcji, podaje Deutsche Welle.

Przedstawiciele handlu obuwniczego i artykułów skórzanych już w styczniu bieżącego roku alarmowały, że przez lockdown i fakt, że od połowy grudnia sklepy pozostały zamknięte, nie można będzie sprzedać 500 milionów sztuk odzieży i obuwia. Greenpeace ostrzegał wówczas przed falą niszczenia ubrań.

W Niemczech na pewno znalazłyby się osoby chętne i potrzebujące, które na nowe ubrania nie mogą sobie pozwolić, jednak jak się okazuje, dla handlowców koszty przekazania ubrań i obuwia potrzebującym są wyższe niż zniszczenie towaru. W związku z tym Zrzeszenie Handlu Niemieckiego (HDE), Parytetowy Związek Socjalny oraz klub parlamentarny Zielonych zawarli koalicję ponad podziałami, która walczy o ulgi podatkowe dla firm, które przekażą niesprzedany towar potrzebującym. Akcja przebiega pod hasłem ”SpendenStattVernichten” - “Ofiarować, zamiast zniszczyć”. Inicjatywa domaga się zniesienia podatku obrotowego od wszystkich darowizn rzeczowych.

Opodatkowana pomoc potrzebującym

Szefowa klubu Zielonych Katrin Goering-Eckardt jest zdania, że w czasach koronakryzysu zupełnie nie ma sensu sytuacja, w której handlowcy muszą dopłacać, jeśli zdecydują się oddać niesprzedany towar organizacjom charytatywnym, zamiast go niszczyć.

Aktualne przepisy zakładają bowiem, że od produktu przekazanego jako darowiznę trzeba zapłacić podatek obrotowy, tak jakby towar został sprzedany. Dlatego właśnie taniej jest niszczyć towar niż go ofiarować.

Twórcy inicjatywy podkreślali w swojej odezwie, że podczas epidemii koronawirusa i związanego z nim lockdownu sprzedawcy odzieży „pozostali z niesprzedanym towarem, którego sprzedaż nawet po ponownym otwarciu gospodarki będzie trudna albo niemożliwa”. Wiosną bowiem na sklepowe półki mają już trafić ubrania z nowej kolekcji.

W związku z powyższym twórcy inicjatywy apelują do ministra finansów Olafa Scholza, aby zostały stworzone przepisy, które permanentnie zniosą obowiązek płacenia podatku obrotowego od odzieży ofiarowanej potrzebującym.

Dążenie do porozumienia

Na tę chwilę istnieje jedynie projekt ustawy, który zakłada częściowe zwolnienie z podatku do 31 grudnia 2021 roku. Wzorem nowej ustawy miały być regulacje dotyczące darowizn żywności na rzecz sieci organizacji charytatywnych Die Tafel, podaje Deutsche Welle.

Szef Parytetowego Związku Socjalnego Ulrich Schneider stwierdził, że „jeśli ten kto niszczy, jest nagradzany, a ten, kto ofiarowuje, ponosi karę, to coś jest nie tak z naszym systemem podatkowym”. Zdaniem Schneidera wspólna inicjatywa jego organizacji, sektora handlu oraz Zielonych jest “sojuszem rozsądku”, zaś masowe niszczenie niesprzedanych towarów nazwał “grzechem”.

- Społeczeństwo marnotrawców osiągnęłoby nowy poziom, jeżeli faktycznie by dopuszczono do zniszczenia odzieży warte miliardów, podczas gdy miliony ludzi potrzebujących czekają na pomoc - stwierdził szef Związku. - Ten akt głupoty nie będzie już wtedy zabawny - dodał.

Podobne artykuły

Podatek od mięsa lub zakaz jego reklamowania. Spurek o konieczności wprowadzenia zmian

Handel

Mięso niedozwolone w reklamie. Taki zakaz może wejść już niebawem

Czytaj więcej >
RTV EURO AGD mimo lockdownu może sprzedawać

Handel

RTV Euro AGD, Duka czy Black Red White. Część sklepów legalnie ominęła lockdown

Czytaj więcej >
Wikimedia, Mateusz Giełczyński, CC BY-SA 4.0

Handel

Biedronka wprowadza ogromną zmianę w sklepach. Zmieni opakowania swoich produktów

Czytaj więcej >
PHOTO: ZOFIA I MAREK BAZAK / EAST NEWS 28.03.2021. Warszawa N/Z Przedswiateczne zakupy w hipermarkecie Carrefour

Handel

Tesco likwiduje swój program lojalnościowy. Masz czas tylko do końca czerwca

Czytaj więcej >
Biznes Info

Handel

AliExpress w tarapatach. Założyciel musi zapłacić miliardową karę

Czytaj więcej >
Unsplash/Markus Spiske

Handel

Tesco likwiduje hitowy program. Klienci mają czas tylko do 30 czerwca

Czytaj więcej >