Nowe oszustwo na Facebooku. Wydano specjalny komunikat
Użytkownicy Facebooka muszą uważać. Trwa kampania phishingowa wykorzystująca wizerunek popularnego aktora. Oszuści wykupili reklamy w największych polskich serwisach informacyjnych i to za ich pośrednictwem zachęcają do przekazywania ich pieniędzy. Oczywiście żadne inwestycje nie istnieją, a pieniądze nigdy nie zostają oddane.
Oszuści wykorzystują wizerunek Piotra Adamczyka
CSIRT KNF przestrzega przed nowym oszustwem, które zostało przez analityków sklasyfikowane jako klasyczne oszustwo inwestycyjne. Wyjątkowo nie mamy do czynienia z treściami dystrybuowanymi w mediach społecznościowych, lecz jako reklamy w ogólnopolskich serwisach informacyjnych.
Na Facebooku oraz innych witrynach emitowana jest reklama, w której z wykorzystaniem wizerunku Piotra Adamczyka przekonuje ofiary do zainwestowania pieniędzy. Aktor miał rzekomo udzielić wypowiedzi, po której wybuchło ogromne zainteresowanie nowym rodzajem inwestycji.
Ustawa o dostępności - nowe wymogi dot. terminali płatniczychNajpierw kradzież danych, potem pieniędzy
Po kliknięciu posta zabierani jesteśmy na stronę internetową, gdzie napotykamy formularze zachęcające do pozostawienia danych kontaktowych. Mają one umożliwić nadzorującym inwestycję nawiązanie kontaktu. Oczywiście już w tym momencie narażamy się na niebezpieczeństwo - nawet jeśli oszuści nigdy nie oddzwonią, to mogą wykorzystać przekazane im dane w działalności cyberprzestępczej.
Dalej możemy się już spodziewać standardowego scenariusza. Oszuści wykorzystują dane, by skontaktować się z ofiarą, najpewniej drogą telefoniczną. Może nakłaniać do instalacji aplikacji umożliwiających zdalny dostęp do urządzenia, przelewu środków, podania danych karty płatniczej, kodu BLIK i wielu innych działań, które łączy wspólny cel - kradzież pieniędzy.
Jak chronić się przed oszustwem?
Przed oszustwem na Facebooku i w innych portalach przestrzega Komisja Nadzoru Finansowego. Jak się przed nim ustrzec? Należy przede wszystkim ignorować oferty inwestycyjne reklamowane w mediach. Dobrą praktyką jest ukrywanie ich z użyciem rozszerzeń blokujących reklamy. Duże ogólnotematyczne serwisy informacyjne nie są dobrym miejscem do odnajdywania okazji do zainwestowania.