Nowe oznaczenia na produktach. Będziesz dokładnie wiedział, gdzie je wyrzucić
Oznaczenia wprowadzane na produktach mają pomóc klientom przy segregowaniu śmieci. Coraz więcej sklepów decyduje się na oznaczenia na produktach po to, aby zaszczepić w swoich klientach większą świadomość ekologiczną. Przy okazji można uniknąć kar.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak wygląda segregacja śmieci w Polsce oraz świadomość ekologiczna Polaków
Które sieci sklepów zdecydowały się wprowadzić oznaczenia na produktach
Czym może skończyć się nieprawidłowe segregowanie śmieci
Oznaczenia na produktach a ekologia
Dane Eurostatu nie kłamią - statystyczny Polak wytwarza ok. 315 kg śmieci rocznie, to daje naszej ojczyźnie 14. miejsce w zestawieniu. Co więcej, unijne przepisy nakładają na nas obowiązek selektywnej segregacji śmieci, a to korzystnie wpływa na środowisko.
Badanie świadomości ekologicznej Polaków przeprowadzone w 2020 r. pokazuje, że 96 proc. z nas segreguje śmieci regularnie. Zaledwie 1 proc. respondentów przyznaje się do tego, że wrzuca odpady do jednego kosza, a 2 proc. twierdzi, że sporadycznie segreguje śmieci.
Polacy wskazują, że przyczyną niesortowania przez nich śmieci jest brak wiedzy w temacie oraz niejasne oznaczenia. Problem nie występuje w przypadku makulatury, szkła, czy plastiku, a chociażby przy okazji opakowań po jedzeniu, np.: jogurtach, torebkach po herbacie, resztkach jedzenia.
Poszczególne sieci sklepów oraz producenci żywności zdecydowali się na wprowadzenie oznaczeń na produktach tak, aby ułatwić konsumentom późniejszą segregację śmieci. Na etykietach produktów znajdą się oznaczenia, do którego kontenera wrzucić konkretne opakowanie - informuje money.pl.
Oznaczenia na produktach w sklepach
Jedną z pierwszych sieci sklepów, która zdecydowała się na ten krok jest popularna wśród Polaków Biedronka. Portugalska sieć sklepów proces umieszczania oznaczeń na produktach rozpoczęła już w maju 2020 r. od produktów marek własnych.
Drobne piktogramy zostały okraszone odpowiednim kolorem tak, aby klienci nie mieli wątpliwości, do którego kubła wrzucić śmieci. W komunikacie prasowym Biedronka podkreśliła, że na opakowaniach umieszczone będą różne oznaczenia po to, aby nie było wątpliwości, gdzie umieścić jego część.
Poprzez umieszczanie oznaczeń na opakowaniach Biedronka chce wzmocnić świadomość ekologiczną klientów, ułatwić im troskę o środowisko oraz zachęcić do segregacji śmieci. Poza Biedronką na podobne działanie zdecydowała się Żabka. Opakowania największej sieci typu convenience zostały okraszone o dodatkową identyfikację kolorystyczną, która odpowiada podziałowi na 5 frakcji odpadów.
Z kolei sieć sklepów Carrefour chce przeprowadzić program pilotażowy umieszczania oznaczeń na produktach. System został przygotowany przez Koalicję 5 Frakcji, a oznaczenia otrzyma dwadzieścia produktów marki własnej - informuje money.pl.
Z badania przeprowadzonego przez Żabkę wynika, że 84 proc. klientów deklaruje, że umieszczenie oznaczeń na produktach ułatwia im segregację, natomiast 82 proc. uważa, że powinny być one umieszczone na wszystkich produktach we wszystkich sklepach.
Oznaczenia na produktach pomogą uniknąć kar
Polacy sami przyznają, że mają problem z odpowiednią segregacją śmieci, a poprawnie potrafi to robić zaledwie 52 proc. z nas. Co więcej, 83 proc. badanych uważa, że obowiązkowa segregacja śmieci jest potrzebna.
Niesegregowanie śmieci może skończyć się mandatem. Jak przypomina portal money.pl, Straż Miejska od 2020 r. posiada nowe uprawnienia, które pozwalają jej na ukaranie niepłacących za śmieci lub nieprawidłowo segregujących odpady.
Mandat może wynieść nawet 500 zł. Jakby tego było mało, Urząd Miasta może podnieść opłatę za wywóz śmieci osobie, która niepoprawnie segreguje śmieci. Wszak nie nazywa się to karą, ale w praktyce taką oznacza.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]