Nowe prawo: zmieni się sposób sprzedaży alkoholu w Polsce. Jest projekt
Rząd opracował i opublikował projekt rozporządzenia, które ma zabronić sprzedaży alkoholu w opakowaniach zachęcających do konsumpcji np. dzieci. Dziś można się już z nim zapoznać, dzięki czemu wiemy, że ograniczenia nie będą dotyczyć tylko niesławnych alkotubek. Restrykcje dot. opakowań będą sięgać znacznie szerzej.
Sprawa alkotubek w prokuraturze. Interweniował Rzecznik Praw Dziecka
Projekt nowego rozporządzenia jest pokłosiem próby wprowadzenia na polski rynek alkotubek - kilkunastoprocentowego likieru sprzedawanego w opakowaniach podobnych do tych, w których na półki trafiają musy owocowe kupowane dzieciom. Producent wycofał już produkt z rynku i zakończył produkcję, jednak i tak doszło już do sytuacji, w której alkotubkę nieomal skonsumowało 16-miesięczne dziecko. Likier w opakowaniu musu omyłkowo kupiła mu babcia. Rzecznik Praw Dziecka skierował już sprawę do prokuratury. Ocenił, że konsumpcja zawartości mogła skończyć się dla dziecka nawet śmiercią.
Z jednoznaczną krytyką spotkał się nie tylko samo opakowanie, ale też treści promocyjne alkotubek. Producent zachęcał do tego, aby pić alkohol codziennie, w towarzystwie lub samotności. Nawet w Polsce musiało się to skończyć się to spotkać z głośnym, negatywnym odzewem, a także reakcją władz. Przygotowany został projekt, który bardzo ściśle reguluje, w jakich opakowaniach może być sprzedawany alkohol.
Rząd bierze się za alkohol online. To koniec szarej strefy: co dalej zakupami?Nowe prawo to więcej, niż tylko likwidacja alkotubek
Projekt rozporządzenia ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi stanowi regulacje dot. wyłącznie opakowań o pojemności do 200 ml. Dopuszcza on sprzedaż napojów spirytusowych do 200 ml wyłącznie w opakowaniu w postaci butelki i puszki. Oznacza to, że zdelegalizowane zostają nie tylko alkotubki, ale też wszelkie inne “innowacje”, jakie próbowano w ostatnim czasie wprowadzać na rynek, jak np. wódka sprzedawana w pojemnikach przypominających kubki jogurtowe.
Ponadto projekt stanowi, że opakowania w postaci puszek i butelek nie mogą budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd co do zawartości. Chodzi o wyraźne rozróżnienie napojów alkoholowych od pozostałych, zwłaszcza adresowanych do dzieci. Zmiany obejmą 80 789 punktów sprzedaży napojów alkoholowych spożywczych, a obowiązkiem zapewnienia zgodnego z prawem opakowania są rzecz jasna objęci sami producenci. Napoje alkoholowe do 200 ml wyprodukowane przed wejściem w życie rozporządzenia będą mogły pozostać w obrocie maksymalnie do 30 dni po jego wejściu w życie.
Zobacz: Biznesmen i były poseł w rękach CBA. Janusz P. zatrzymany
Spodziewać się można błyskawicznej ścieżki legislacyjnej
Choć przed projektem jeszcze długa ścieżka legislacyjna (na razie jest on na etapie opiniowania), to można się spodziewać, że zostanie ona pokonana błyskawicznie. Nie tylko ze względu na chęć wykazania przez rząd konkretnych, doraźnych działań, ale też brak konieczności opracowania metod ewaluacji, konsultowania treści z UE czy zerowy wpływ na sektor finansów publicznych i konkurencyjność polskiej gospodarki. Rozporządzenie ma wejść w życie dzień po ogłoszeniu.