Od 7 kwietnia możliwa kontrola pracowników zdalnych. Sprawdzamy, jakie uprawnienia otrzyma pracodawca
W związku z nowelizacją Kodeksu pracy, która wchodzi w życie 7 kwietnia, pracodawca będzie mógł skontrolować pracownika wykonującego swoje obowiązki w trybie home office. Chodzi o sprawdzenie kwestii z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji. Kiedy taka kontrola będzie możliwa i jakie będą jej konsekwencje?
Pracownik musi wyrazić zgodę na przeprowadzenie kontroli
Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt wyjaśnia, że kontrola pracownika zdalnego będzie przeprowadzana tylko w godzinach jego pracy i za jego zgodą . W ówczas przestrzeganie zasad takich jak BHP zostanie sprawdzone np. przez udostępnienie pracodawcy materiałów i narzędzi pracy. Jeżeli kontrola dojdzie do skutku, to nie będzie mogła naruszać prywatności pracownika ani innych domowników. Pracodawca nie będzie mógł utrudniać normalnego korzystania z domowych pomieszczeń – tłumaczy Piotr Juszczyk w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo.
Co, jeśli kontrola wykaże uchybienia?
W sytuacji, w której podczas kontroli stwierdzone zostanie naruszenie przestrzegania zasad BHP lub ochrony informacji (w tym danych osobowych), pracodawca będzie miał prawo zobowiązać pracownika do usunięcia nieprawidłowości we wskazanym terminie . Co więcej, będzie mógł również cofnąć zgodę na zdalne wykonywanie obowiązków przez pracownika i nakazać mu pracę stacjonarną w określonym terminie.
Czego nie musi pracodawca?
Choć praca zdalna nie zwalnia ani pracownika, ani pracodawcy z przestrzegania przepisów BHP , to niewątpliwie pracodawca ma mniejsze możliwości wpływania na środowisko pracy w domu osoby zatrudnionej w trybie home office. Firma inFakt wskazuje, czego w związku z tym nie musi robić pracodawca:
- zapewniać pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych – nieodpłatnie – odpowiednich posiłków i napojów ze względów profilaktycznych,
- zapewniać właściwych urządzeń sanitarnych i środków higieny osobistej,
- wyznaczać koordynatora zajmującego się bezpieczeństwem i higieną pracy,
- przyznawać środków koniecznych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
- organizować stanowiska pracy, dbać o stan pomieszczeń, wyposażenia, środków ochrony zbiorowej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
- spełniać obowiązków z zakresu obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy określonych w III rozdziale działu X Kodeksu pracy.
W przypadku, gdy wykonywanie zawodowych zostanie już na samym początku współpracy określone w formie zdalnej, wstępne szkolenie BHP dla osoby na stanowisku administracyjno-biurowym będzie mogło zostać zrealizowane w całości z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.