Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Ogromna kara finansowa dla Biedronki. „Wprowadzała konsumentów w błąd”
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 18.04.2023 08:21

Ogromna kara finansowa dla Biedronki. „Wprowadzała konsumentów w błąd”

Szyld Biedronki
BiznesInfo

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał karę finansową w wysokości ponad 60 mln zł dla Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka, czytamy na stronie biznes.trojmiasto.pl. Podtrzymano decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaną w 2021 r.

Sąd utrzymał karę

W poniedziałek, 17 kwietnia, UOKiK ogłosił na Twitterze wygraną Prezesa Urzędu, Tomasza Chróstnego, w sądzie z Jeronimo Martins Polska. Prezes UOKiK nałożył w kwietniu 2021 r. ponad 60 mln zł (60 096 307 zł) kary na właściciela Biedronki. Urząd zaznacza, że wyrok jest nieprawomocny, a spółka może jeszcze odwołać się do Sądu Apelacyjnego.

GIS ostrzega. W napojach sprzedawanych w Lidlu wykryto fragmenty plastiku.

Sprawa toczy się od maja 2020 r.

W maju 2020 r. Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciw Jeronimo Martins Polska. Powodem były skargi na błędne oznaczenie kraju pochodzenia warzyw i owoców w wielu sklepach sieci Biedronka.

Kontrolerzy Inspekcji Handlowej porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych, jednostkowych i dokumentach dostawy. Skupili się na owocach i warzywach, które miały pochodzić z Polski. Kontrole wykazały, że w niektórych przypadkach na wywieszce przy stoisku widniała "Polska", a rzeczywiste pochodzenie warzyw i owoców było całkowicie inne. Serwis informuje, że czosnek pochodził z Hiszpanii, ziemniaki i kapusta z Francji, a gruszki z Holandii.

Inspektorzy skontrolowali ponad 260 sklepów sieci w całym kraju. W 73 z nich, czyli w 27,8 proc. skontrolowanych Biedronek, stwierdzili nieprawidłowe oznakowanie warzyw i owoców. 

Zaniechano podstawowego obowiązku

„Rzetelna informacja o oferowanych produktach to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy i niezbywalne prawo konsumenta. Tymczasem w sklepach Biedronka konsumenci chcący kupić polskie ziemniaki, pomidory czy jabłka byli często wprowadzani w błąd. Nasze postępowanie wykazało, że w wielu przypadkach informacje na wywieszkach różniły się od tych na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy. Naruszenia te miały charakter systemowy i długotrwały. Dlatego nałożyłem na Jeronimo Martins Polska ponad 60 mln zł kary” - mówi Tomasz Chróstny.