Orlen nabył niezwykły pojazd szynowy Pesa Bydgoszcz. Koncern inwestuje w technologie wodorowe
Orlen nabył pierwszy w Polsce pojazd szynowy, który wykorzystuje napęd wodorowy. W sieci pojawił się film z przejazdu wyjątkowego obiektu. Koncern podał, że do 2030 roku przeznaczy niemal 8 miliardów złotych na inwestycje w technologie wodorowe.
Liczy się wodór
Orlen inwestuje w wodór. Zgodnie z obraną strategią, do 2030 roku koncern ma przeznaczyć aż 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe, które będą oparte o odnawialne źródła energii oraz technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru. Spółka pracuje także nad rozwojem sieci ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Orlen powiadomił, że jeszcze w tym roku uruchomi punkty tankowania wodoru w takich miastach, jak Poznań i Katowice, a kolejne mają pojawić się także w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Najprawdopodobniej zostaną one oddane do użytku do połowy 2025 r.
Jednym z nowych nabytków grupy, który jest związany z wodorem, jest niezwykły pojazd, pierwszy taki w Polsce. Chodzi o lokomotywę wodorową, która porusza się niemalże bezgłośnie i emituje czystą parę wodną. Producentem tego pojazdu szynowego jest Pesa Bydgoszcz, znana powszechnie z produkcji szynobusów czy tramwajów. Pierwszy raz lokomotywę zaprezentowano podczas targów TRAKO w Gdańsku. Teraz znalazła się w rękach Orlenu. Przeprowadzono już testy lokomotywy, odbył się również przejazd z wagonami Polregio. Trasa przebiegała na odcinku Gdynia-Hel i z powrotem. Jak się sprawdził nabytek Orlenu? Poniżej szczegóły konstrukcji oraz film z przejazdu.
Zwrot wydatków za paliwo, nawet do 600 zł. Skorzystać może wielu kierowców Produkt wart 1799 zł za darmo. By go odebrać, wystarczy zrobić tę jedną rzeczKolej przyszłości?
Express Ilustrowany podaje, że podczas pierwszego przejazdu z udziałem zaproszonych gości udowodniono, iż lokomotywa wodorowa potrafi jeździć całkiem szybko, rozwijając prędkość do 90 km/h, i ma sporą siłę uciągu - może ciągnąć składy o masie do 3200 t. Pojemność zbiorników pojazdu wynosi 175 kg, czyli ponad pięciokrotnie więcej niż w autobusach z napędem wodorowym. Umożliwia to całodobową pracy lokomotywy. W skład jej systemu trakcyjnego wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne o mocy 4 x 180kW, wylicza rynek-kolejowy.pl. Lokomotywa SM42 6Dn została też wyposażona w system rozpoznawania przeszkód (antykolizyjny) i program jazdy autonomicznej, który pozwala maszyniście na jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w trakcie ustawiania składów.
Pierwsza wyprodukowana w Polsce lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku, wyjaśnia wspomniany portal. Umowa dotycząca lokomotywy obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy.
– Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – komentuje transakcje z Pesą Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
Wielkie plany Orlenu
To kolejna inwestycja grupy paliwowo-energetycznej, która jest związana z wodorem. Jak przekazuje portal rynek-kolejowy.pl, Orlen objął rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych – Mazowieckiej, która powstała w 2022 roku i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie. Została ona utworzona w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów.
Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej. W związku z tym planowane jest w jej ramach m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, stworzenie stacji tankowania wodorem w gdyńskim porcie, a także budowa ogólnodostępnych stacji w głównych miastach Pomorza. Projekt obejmuje także utworzenie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych. Będzie ona obsługiwała port w Gdyni.
Ponadto, jak donosi Express Ilustrowany, spółka przewiduje, że w ciągu najbliższych 7 lat sieć punktów tankowania wodoru będzie obejmowała ponad 100 stacji - 57 w Polsce, 26 na Słowacji i 28 w Czechach.