BiznesINFO.pl Twój portfel Wielu Polaków znalazło już sposób na oszczędzanie podczas pandemii. Może to pomóc wielu rodzinom
Biznesinfo.pl

Wielu Polaków znalazło już sposób na oszczędzanie podczas pandemii. Może to pomóc wielu rodzinom

2 maja 2020
Autor tekstu: Radosław Święcki

Coraz więcej Polaków planuje oszczędności

Oszczędności w gospodarowaniu wydatkami domowymi planuje wprowadzić aż 60 proc. Polaków – pokazuje badanie Quality Watch przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor.

- W obecnej sytuacji najdobitniej widać, jak skomplikowany i wzajemnie uzależniony jest system łączący zachowania społeczne i konsumenckie z jednej, z gospodarką z drugiej strony – komentuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Twórcy badania zwracają uwagę, że nie wszyscy postrzegają pandemię tak samo. Okazuje się, że więcej Polaków obawia się o konsekwencje zdrowotne i finansowe koronawirusa (45 proc.) niż o zdrowie (34 proc.).

Z przywołanych w badaniu danych GUS wynika, że w marcu sprzedaż detaliczna spadła w ujęciu rocznym o blisko 10 proc. Najbardziej na pandemii ucierpiał handel odzieżą i obuwiem. Wzrost sprzedaży odnotowała natomiast żywność oraz farmaceutyki i kosmetyki.

- Pandemia koronawirusa zawładnęła życiem Polaków. Wpłynęła na zmianę sposobów komunikacji, spędzania czasu oraz przyzwyczajeń zakupowych. Kiedy w połowie marca rząd wprowadził pierwsze restrykcje wynikające z pandemii koronawirusa, Polacy masowo ruszyli do sklepów. Z półek w ekspresowym tempie znikały produkty. Szybko okazało się, że nie robią jednak wielu innych zakupów. Ograniczająco działa zamknięcie większości sklepów stacjonarnych, ale też rosnące obawy o sytuację finansową – tłumaczy prezes BIG InfoMonitor.

- Z przeprowadzonych dla nas badań wynika, że pandemia koronawirusa co dziesiątego Polaka przyprawia o większy lęk o finanse niż o zdrowie, a niemal połowa osób boi się kłopotów budżetu domowego nie mniej niż zdrowotnych. Stąd, gdy w marcu o chęci oszczędzania na zakupach mówiła połowa badanych, już w kwietniu wspominało o tym 60 proc. badanych. 45 proc. planuje zmniejszać największe wydatki, a 15 proc. nawet podstawowe. Nie ma wątpliwości, nowe realia zmieniły nawyki zakupowe konsumentów i coraz więcej Polaków rozważniej podchodzi do wydawania pieniędzy – dodaje.

Zwyczaje zakupowe Polaków

Badanie pokazuje zmianę zwyczajów zakupowych Polaków. Nieco ponad połowa ankietowanych twierdzi, że robi obecnie zakupy raz w tygodniu, zamiast chodzić częściej po mniejsze zakupy. 43 proc. respondentów kupuje w sklepach zlokalizowanych bliżej swojego miejsca zamieszkania. Niemal co trzeci badany powstrzymuje się od wychodzenia do sklepów oferujących produkty, które nie są dla nich niezbędne. Z kolei 12 proc. deklaruje, że częściej robi zakupy online niż dotychczas.

Badanie przeprowadzone przez Quality Watch metodą CAWI na próbie 1064 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Termin realizacji: 3 – 6 kwietnia 2020 roku.

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat