Ministerstwo ostrzega Polaków. Oszuści podszywają się pod jego pracowników
Oszustwo pseudo-pracowników
Okres pandemii koronawirusa COVID-19 jest wykorzystywany przez przestępców, którzy dostrzegają swoją szansę w pozyskaniu środków pochodzących z rachunków klientów banków. W czwartkowym komunikacie Ministerstwo Finansów poinformowało, że oszuści "próbują bezprawnie uzyskać informacje dotyczące rzekomo przeprowadzonych kontroli i szczegółów prowadzenia działalności gospodarczej".
Resort zwrócił jednak uwagę na to, że "Ministerstwo Finansów nie prowadzi telefonicznej weryfikacji prowadzonych postępowań, ani nie zbiera w ten sposób informacji o podatnikach", ostrzegając przy tym przed telefonami od nieznanych osób, które przedstawiają się jako pracownicy Ministerstwa Finansów i próbują bezprawnie uzyskać informacje dot. rzekomo przeprowadzonych kontroli i szczegółów prowadzenia działalności gospodarczej.
Oszustwo przybiera na skali
Jak podaje serwis TVN24 Biznes- policja poinformowała o SMS-ach z fałszywą informacją. Oszuści informują w nich o rzekomej konieczności dopłaty do dezynfekcji zamówionej paczki. Pozyskanie danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej. Wykorzystują oni trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa. W ten sposób 1800 złotych stracił mieszkaniec powiatu nakielskiego.
Związek Banków Polskich wraz z Policją opublikowały również komunikat, w którym poinformowały o oszustach oferujących „pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR". Podczas konwersacji oszuści starają się namówić rozmówców do złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi – używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych.
Oszustwo telefoniczne
Działania oszustów skierowane są głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą. "W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej" – można przeczytać w komunikacie.
Należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili. W każdorazowym przypadku otrzymania podejrzanego telefonu i próby wyłudzenia danych, należy wysłać informację na adres incydent@mf.gov.pl .