W sprytny sposób wyłudzają dane. Oszustwo zbudowane na cienkich nogach, ale mnóstwo osób się nabiera
Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
Jaką metodę zastosowali oszuści
Co grozi klientom IKEA
Jak uchronić się przed skutkami oszustwa
Oszustwo w sieci IKEA
Oszustwo to w dobie pandemii zjawisko niezwykle częste. Tym razem na celowniku przestępców znalazła się sieć handlowa IKEA. To jeden z najbardziej popularnych sklepów meblowych w Polsce, który gości ponad 30 mln klientów rocznie. Potencjalne grono poszkodowanych jest zatem ogromne.
Oszustwo polega na rozsyłaniu fałszywych wiadomości za pomocą e-maila lub portali społecznościowych. TVN24 podaje, że w treści pojawia się informacja o możliwości wygrania lub otrzymania kuponów lub innych nagród związanych z siecią handlową IKEA.
W rzeczywistości treść przekazu na skłonić klientów do wysłania wiadomości SMS Premium lub bezpośredniego zgłoszenia się do konkursu organizowanego przez sklepy IKEA. Jak się okazuje - całkowicie fałszywego.
Komunikat sieci IKEA w sprawie oszustwa
Z uwagi na zagrożenie, jakie stwarza oszustwo IKEA opublikowała specjalny komunikat ostrzegawczy. „ Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, w przypadku otrzymania wiadomości za pośrednictwem e-mail lub portali społecznościowych ”, czytamy w oficjalnym przekazie.
Wirtualna Polska informuje, że metoda oszustwa to tzw. phishing, która bazuje na niewiedzy użytkowników. IKEA ostrzega, że w tym wypadku ma ona posłużyć jako motyw do wyłudzenia danych osobowych lub naciągnięcia klienta na dodatkowe koszty związane z konkursem, który nie istnieje.
IKEA przypomina, że wszystkie oficjalne informacje na temat loterii czy konkursów można zweryfikować na stronie oficjalnej sklepu. Klienci nigdy nie są proszeni o wysyłanie wiadomości SMS w przypadku udziału w konkursach.
Warto uważać na to sprytne oszustwo, ponieważ zbliża się najbardziej gorący okres przedświątecznych zakupów. Część sklepów decyduje się w tym czasie na różne akcje promocyjne, co stwarza ogromne pole do nadużyć dla wyłudzaczy.
Oszustwo niezwykle popularne. Jak się przed nim uchronić?
Phishing to jedna z bardziej popularnych metod wyłudzania danych i przejmowania kontroli nad pieniędzmi. Nie tylko IKEA padła ofiarą tego oszustwa w ostatnim czasie. Wyłudzacze bardzo często za cel obierają klientów banków. W ostatnim czasie z fałszywymi linkami wysyłanymi drogą SMS mierzyli się np. użytkownicy największej instytucji bankowej w Polsce - PKO. W sierpniu podobny atak został wycelowany w klientów Santandera.
Co ciekawe, IKEA stała się ofiarą niemal identycznego oszustwa już drugi raz w przeciągu ostatniego pół roku. Pod koniec czerwca do klientów trafiały spreparowane wiadomości o treści: „ Z przyjemnością informujemy, że ukończyliśmy 31 lat! Z tej okazji rozdajemy bezpłatny kupon prezentowy IKEA naszym odwiedzającym ”. Radio Zet donosi, że w celu odebrania kuponu o wartości 2,5 tys. zł niezbędne było kliknięcie w spreparowany link. Okazało się, że loterię zorganizowała spółka zarejestrowana w Singapurze, która podszywała się pod sieć handlową IKEA.
Chcąc uniknąć przykrych konsekwencji oszustwa, warto powstrzymać się od reagowania na jakiekolwiek wiadomości, które pochodzą od nieznanych nadawców. Należy unikać klikania w linki i podawania danych osobowych. Bezpośrednie wpisanie adresu strony np. banku jest zdecydowanie bardziej bezpieczne.