Pobrali Ci za dużo z karty? Nie wszystko stracone, wiemy co zrobić, żeby odzyskać pieniądze
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Co zrobić, gdy zapłacimy kartą więcej niż potrzeba
-
Dlaczego tak ważne jest zbieranie paragonów i potwierdzeń
-
Ile mamy czas na zareklamowanie transakcji
Możemy odzyskać pieniądze jeśli zapłaciliśmy kartą za dużo. Najprościej zrobić to u sprzedawcy
Jeśli wolimy trzymać pieniądze na koncie i płacić kartą , powinniśmy wyjątkowo uważać przy terminalu. Dlatego należy zweryfikować kwotę, która wyświetla się na wyświetlaczu, jeszcze zanim zatwierdzimy transakcję kodem PIN, lub przyłożymy kartę.
Jeśli tego nie robimy, tym bardziej powinniśmy zbierać paragony i potwierdzenia transakcji . W razie gdybyśmy spostrzegli, że naliczono nam zbyt dużo, to właśnie te dwa dokumenty pomogą nam w odzyskaniu pieniędzy. W razie pomyłki, powinniśmy w pierwszej kolejności zgłosić się do sprzedawcy, który źle nas policzył.
- Bezpośredni kontakt ze sprzedawcą wskazujemy klientom w pierwszej kolejności. Również z uwagi na obowiązujące nas w takich przypadkach regulacje organizacji płatniczych (Visa, Mastercard) ważne jest, aby klient podjął próbę wyjaśnienia sytuacji ze sprzedawcą - tłumaczyła dla Rzeczpospolitej Magdalena Klejment z biura prasowego ING Banku Śląskiego.
Z reguły wyższe kwoty wpisane na terminalu są wynikiem pomyłki sprzedawcy, który przy ręcznym wprowadzaniu kwoty policzył zamiast np. 10 zł, 100 zł. Tego typu sprawy rzadko trafiają do banków, gdyż zwykle udaje się je wyjaśniać z kasjerem. Gdyby jednak wystąpiły problemy, pozostaje nam kontakt z bankiem.
- Sprawę zgłosimy do organizacji płatniczej - korzystając z procedury chargeback. Procedura ta wymaga od nas udokumentowania powodu reklamacji. Dlatego ważnej jest, aby klient dostarczył nam skany paragonu (wydruk z terminala i wydruk z prawidłową kwotą za zakupy). Potrzebujemy również kopii dokumentów, z których wynika, że klient podjął próbę wyjaśnienia sprawy ze sprzedawcą - mówiła Klejment.
Jak wskazuje regulamin Visy i Mastercard, na zareklamowanie transakcji mamy 120 dni od dnia jej dokonania . Później nie będziemy mieli możliwości skorzystania z procedury chargeback.
Eksperci z kilku banków podpowiadają jak rozwiązać problem
Sposób odzyskania pieniędzy zależy także od banku, w którym mamy kartę. Piotr Wardziak z PKO BP zaznacza, że jeśli brakuje dobrej woli sprzedawcy, należy nie później niż w ciągu 13 miesięcy skorzystać z bankowej procedury reklamacyjnej.
Banki obowiązują terminy Visy i Mastercard, oraz przepisy krajowe wymagające odpowiedzi na reklamację w ciągu 35 dni. Ponadto, jeśli doszło do oszustwa , instytucja finansowa ma obowiązek zgłoszenia sprawy na policję.
W rozmowie z RP Barbara Filipowicz, przedstawicielka Credit Agricole podkreśla, że niektórzy klienci otrzymują powiadomienia o transakcjach z karty debetowej na SMS. Dzięki temu mogą od razu sprawdzić kwotę, którą zapłacili i w razie problemów szybciej rozwiązać problem.
Z kolei w przypadku BNP Paribas, istnieje możliwość zgłoszenia problemu przez stronę internetową. Trzeba zrobić to niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości. Przy czym wciąż konieczne jest przedstawienie dowodów utraty pieniędzy (w postaci paragonu i potwierdzenia wpłaty).