Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Pilny komunikat do klientów ZUS. Ten telefon może oznaczać kłopoty
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 22.03.2025 14:36

Pilny komunikat do klientów ZUS. Ten telefon może oznaczać kłopoty

telefon
Fot. Canva/Pixabay

Kiedy kontaktuje się z nami ZUS, lepiej tego nie ignorować. Sam Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje jednak, by w czasie rozmowy telefonicznej zachować ostrożność. Administracja przestrzega po otrzymaniu zgłoszeń od klientów urzędu.

Uważaj na te wiadomości "od ZUS"

To już kolejna sytuacja w ostatnim czasie, kiedy ZUS apeluje do swoich klientów o szczególną ostrożność. Zaledwie kilka dni temu zwracaliśmy uwagę na niebezpieczeństwo wynikające z fałszywych maili, których autorzy podszywają się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W tamtym przypadku oszuści prosili o podanie danych karty w związku z “problemem z przetworzeniem płatności”. Taka wiadomość powinna od razu wzbudzić niepokój, ale cyberprzestępcy potrafią działać bardziej subtelnie. Tym razem zamiast wysyłać wiadomości, oszuści mogą do nas zadzwonić. W takiej sytuacji musisz działać szybko.

Za granicą oszaleli na punkcie tego polskiego produktu. Firma nie nadąża z zamówieniami Ponad 6 milionów Polaków źle złożyło PIT. Ten błąd będzie kosztowny dla każdego podatnika

Uważaj! Nie rozmawiasz z konsultantem ZUS

Po czym rozpoznać, że osoba po drugiej stronie słuchawki nie jest pracownikiem ZUS? Na tą formę oszustwa narażeni są przede wszystkim seniorzy, ale nie tylko. Warto pamiętać, że niezależnie od wieku musimy uważać, komu podajemy swoje dane.

ZUS apeluje do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych, o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.Informacje przekazywane w ten sposób mogą zostać wykorzystane przez przestępców do różnych celów — podkreśla ZUS.

W opublikowanym 21 marca komunikacie ZUS przypomina, że “prawdziwi konsultanci infolinii” zazwyczaj kontaktują się z daną osobą ze względu na wcześniej zainicjowaną chęć kontaktu z jej strony. Pracownicy Zakładu mogą zadzwonić do nas m.in. w sprawie wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub konkretnej sprawy prowadzonej przez ZUS. A w jakiej sprawie ZUS nigdy do nikogo nie zadzwoni?
 

mobile-4515168_1280.jpg
Fot. congerdesign/Pixabay

Natychmiast odłóż słuchawkę. ZUS ostrzega przed oszustami

Na czym polega najnowsza metoda wyłudzania danych? Tym razem cyberprzestępcy mogą do nas zadzwonić pod pretekstem “potwierdzenia zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS”. To szczególnie istotna wiadomość, ponieważ numer telefonu może posłużyć do uwierzytelnienia naszej tożsamości. Warto mieć świadomość, że prawdziwi konsultanci nigdy nas o to nie zapytają, ponieważ nie ma możliwości zmiany takich danych telefonicznie.

Pracownicy ZUS są również zobowiązani, by kontaktując się z klientem przedstawić się imieniem i nazwiskiem. Rolą konsultantów jest przede wszystkim przekazywanie istotnych informacji, w większości przypadków związanych z pytaniem zadanym przez nas.

Konsultanci Centrum Kontaktu Klientów (CKK) ZUS nie kontaktują się z klientami w sprawie zmiany numeru telefonu ani nie pytają ich o instytucje finansowe, z których korzystają. Warto o tym pamiętać, aby nie dać się oszukać – czytamy w komunikacie ZUS.

Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? Jeśli mamy wątpliwości, czy nasz rozmówca rzeczywiście jest pracownikiem ZUS, powinniśmy się rozłączyć i skontaktować bezpośrednio z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Pod numerem 22 560 16 00 znajdziemy konsultantów Centrum Kontaktu Klientów ZUS, którzy pomogą nam w tej sprawie.